Direktlänk till inlägg 26 oktober 2009

Vissen.

Av Mia - 26 oktober 2009 22:14

  

Min fina lilla äggskalspelargon inhandlad hos en samlare på Öland i somras.


Har inte bloggat på en hel evighet! Jag har fått nån form av inflammation i ryggen och har så galet ont. Det innebär att jag har svårt att sitta och ligga ner. Att sitta vid tex datorn går en kort kort stund sedan domnar det i händerna och värker i axlar, nacke och ner i ryggen. Jag står (och  går) större delen av dagarna. Sover inget vidare, vaknar av värk flera gånger under natten. Idag var jag hos en sjukgymnast och fick massage en stund tills hon sa att jag var som en träbit. Hon frågade om hon kunde prova med akupunktur? ...Brr..det var tur att hon var så snabb på att ta fram nålarna att jag inte hann ångra mig från det att jag sa -ok jag prövar, tills hon hade placerat dem här och var i nacken. Men det gick jättebra. Efter en stunds vila med nålarna i nacken kunde hon massera lite grann. Jag känner en liten skillnad men vet att det sannolikt blir värre i morrn. Nu ska jag dit två ggr till denna vecka och jobba vidare med "projekt rygg". Det blir till att köpa ett träningskort och träna ryggen i toppform för den här molande, bankande, brännande, djävulska, ja jag skulle även vilja säga psykologiskt påfrestande, värken vill jag aldrig uppleva igen!


  

Färdigmogna tvålar på franskt gammalt fat. 


Jag köpte ett fat på en antikaffär en butik i närheten av jobbet i somras. Jag fick lite hjärtklappning när jag såg det inne i ett vackert skåp. Butiksägarinnan berättade att det var ett gammalt franskt serveringsfat för (nu ska vi se hur det går med stavningen...) Heure déuvres, små smörgåsar eller tilltugg.

Men jag såg ett perfekt fat för mina tvålar!

Det var tyvärr för dyrt så jag åkte hem tomhänt. Dagen efter förstod jag att chansen inte skulle komma igen så efter jobbet gick jag raskt till butiken igen, fångade upp ägarinnan och sa att jag hade drömt om fatet och "att jag måste ha det men bara om du är villig att acceptera mitt bud" och det gjorde hon! Jag måste ha sett ut som ett barn på julafton med glittrande ögon när jag gick därifrån, jag var så lycklig för mitt fat!

Det syns inte på fotot men det har sirliga utsmyckningar på kanterna, som små öron att bära fatet i! Så enkelt och fint!


  

Lökfat.


Jag skulle vilja fotografera utomhus, det är så vackert nu! Men jag orkar inte lyfta kameran mer än någon minut, och absolut inte bära den så det får vänta. Fotade lökfatet i köket istället. Blev så inspirerad av en artikel i IcaKuriren, det var en man som fotade blommor på 1600-tals vis. Det var helt underbara bilder, svulstiga solitärer i form av en nysprucken vallmo, en överblommad tulpan mm dvs inte klassiskt vackert men det blev storslagna bilder! Så ska jag öva mig på att fotografera. Vackra blommor mot en svart bakgrund av sammet! Effektfullt!


Nej nu är det dags för värmedynan! Må så gott och ta tillvara dagsljuset, 15 min om dagen behöver en liten punkt i pannan för att vi ska må bra och undvika depression nu i mörkare tider, ge den och dig det :-)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 19 februari 2012 21:58


    Gråingarnas segertåg i hårbotten. Medan jag väntade på att lilla sonen skulle somna passade jag på att massera in en kallpressad ricinolja ihår och hårbotten. Det var kletigt och segt, lite som oljornas svar på långfil... men till slut had...

Av Mia - 4 september 2011 22:05


  För en tid sedan var jag hos en kvinna som hade just den sortens vallört jag letat efter. Jag var överlycklig då jag fått ok att gräva upp några småplantor i utbyte mot en ansiktskräm. Jag tog med småplantorna hem och grävde ner både rotbitar oc...

Av Mia - 20 augusti 2011 12:16

Jag och fyra kollegor gjorde ett besök på Nordens Ark.      Vi åt lunch, brevid Amurtigrarnas hägn. Fantastiskt att se dem så nära inpå. Hade jag inte förstått hur stora de var innan, så förstod jag det definitivt nu!      Tiger, kattdjur...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Skapa flashcards