Direktlänk till inlägg 19 november 2009

Müsli och sötsug

Av Mia - 19 november 2009 21:18

  

Idag har jag jobbat, hämtat barnen och kompis. Åkt till sjukgymnasten, fått akupunktur. Jag passade på att meditera med nålarna i nacke och armar och jag njöt av dagens första lugna stund så till den milda grad att jag somnade! Där låg jag i ett mörkt och lugnt rum under en filt och bara kopplade av och vips så vaknade jag igen, pigg och glad, för första gången på flera veckor.

Underbart härligt!


Sen körde jag hem i mörkret, satte på Salem Al Fakirs "Good Song" och sjöng för full hals. Ett mycket effektivt sätt att höja må-bra-nivån ytterligare! Väl hemma blev det god pasta med svamp som maken ordnat, härligt!


Maken gick iväg på pratpromenad med en vän och jag och killarna stekte lite havregryn i lite smör och lite råsocker och varvade det med banan i en skål. Mörkret påverkar en på två sätt. Extrem trötthet med koncentrationssvårigheter, olust och så blir man sötsugen, hjärnan vill ha sockerkickar..inte så bra att ge efter för det... men idag behövde vi det :-)


  


Sedan gjorde vi min specialmüsli:


Sätt ugnen på 150-175*C


5 dl havregryn

1 dl solroskärnor

1 dl pumpafrön

1 dl kokosflingor

hasselnötter (ev mandel) (några hela några grovt hackade)

0,5 dl krossade linfrön

1 dl russin


1dl äppelsaft (outspädd)

3 msk neutral olja (solros eller raps)


Tillsätt lite av något av nedan för att få lite sötma.

Råsocker (tillsätts från början)

Flytande honung (ringlas över när müslin börjar bli gyllene)

Vaniljsocker (tillsätts från början)


Blanda fröer, gryn och russin och häll över saft och olja. Du kan lägga till och ta bort ingredienser som du vill. När jag gör till mig och maken är det mer nötter, inga russin och honung som sötning. När jag gör barnens favorit tar jag i mindre mängd nötter, russin, vaniljsocker och lite honung eller råsocker. Krama och tryck ihop tills du kan forma klumpar.

Lägg ut på en plåt med smörpapper i lagom stora klumpar och smulor. De torkar och behåller den formen efter torkning så gör ätvänliga bitar.


Grädda i mitten av ugnen och vänd vart 15e min. Kokos och russsin bränns lätt. När müslin blivit lätt gyllene ringla över ev honung så torkar den under sista gräddningstiden.

När den har fått fin färg ta ut och låt svalna. Häll upp i fin burk. Nu luktar det vanilj och rostade nötter i hela huset, ljuvligt!


Sov så gott!


 
 
Tess

Tess

25 november 2009 23:02

Mmm så god müslin verkar vara! Ska nog testa själv!
Tack för receptet! Kram

http://www.tessilago.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 19 februari 2012 21:58


    Gråingarnas segertåg i hårbotten. Medan jag väntade på att lilla sonen skulle somna passade jag på att massera in en kallpressad ricinolja ihår och hårbotten. Det var kletigt och segt, lite som oljornas svar på långfil... men till slut had...

Av Mia - 4 september 2011 22:05


  För en tid sedan var jag hos en kvinna som hade just den sortens vallört jag letat efter. Jag var överlycklig då jag fått ok att gräva upp några småplantor i utbyte mot en ansiktskräm. Jag tog med småplantorna hem och grävde ner både rotbitar oc...

Av Mia - 20 augusti 2011 12:16

Jag och fyra kollegor gjorde ett besök på Nordens Ark.      Vi åt lunch, brevid Amurtigrarnas hägn. Fantastiskt att se dem så nära inpå. Hade jag inte förstått hur stora de var innan, så förstod jag det definitivt nu!      Tiger, kattdjur...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Ovido - Quiz & Flashcards