Alla inlägg under februari 2010

Av Mia - 17 februari 2010 19:29

  

Jag har kommit in i en bakperiod. Prövar olika sorters bröd och olika mängder jäst. Brödet ovan har en mild liten smak av råg. Det blir saftigt och fylligt med små fina hål.


Jag måste börja med att prata om färsk jäst. Jäst är fantastiskt!

Den håller mycket längre än bäst-före-datumet antyder. Blir den lite torr så låt den förjäsa en stund i vätskan så blir brödet/vetebrödet finfint i alla fall! Tycker du om att smaka på jäst, så beror det kanske på att du har B-vitaminbrist, så hugg in  ;-)


Om du ska använda ett halvt paket jäst så dela det inte på "mitten" utan dela det från nedre hörnet tvärsöver till motsatt övre hörn. Då får du två jämna 25 gr bitar. Ska du ha ca 10 gr, dela triangeln en gång till. Ska du ha ca 5 gr dela en liten triangel en gång till. Min erfarenhet är att ett gram mer eller mindre inte gör så stor skillnad i "vardagsbakandet".


Sen måste jag säga något om degvätska också. Har du tittat, läst och sniffat bland mjölsorterna i en välsorterad affär och valt några spännande sorter, så måste du tänka på vilken degvätska du ska välja. Jag rekommenderar varmt att du inte väljer vanligt standardmjöl, ta gärna ekologiska sorter, Saltå kvarn gör smakrika kvalitativa mjöl. Istället för vetemjöl, ta vetemjöl special, eller ännu bättre ett siktat dinkelmjöl. 


Om du verkligen vill känna smaken och doften av de mjöl du köpt så använd vatten som degvätska. Då får du ett smakrikt bröd som bli gott med bara lite smör på! Samma sak om du har nötter och frukt i, den sötman och nötigheten vill du njuta av så ta vatten. Har du ett neutralt mjöl kan det få lite god syra av tex fil eller youghurt. Om det är ett vanligt 1-timmes-jäst bröd ger mjölk, fil etc ett saftigare bröd.


Vill du ha ett bröd med mjuk skorpa pensla det med ägg innan gräddning.

Vill du ha lite hårdare skorpa låt det vara naturellt.

Vill du ha knaprig yta ställ in en långpanna (under brödgallret) när du sätter på ugnen och häll i ett stort glas vatten precis innan du sätter in brödet för gräddning, ångan ger en ljuvligt spröd skorpa.


Låt brödet svalna på galler efter gräddning, så att sista jästen får ånga ut och skorpan får sätta sig. När det svalnat helt kan det läggas i påse och ev frysas in.


För att göra bröden på bilden ovan, det blir 2 st, se recept nedan.


Dag 1 blanda väl:

25 gr jäst (den blå jästen, jag använder aldrig den röda oavsett vad jag bakar)

2 dl ljummet vatten

1 tsk honung

4 dl fint rågmjöl i en bunke. Täck med plastfilm och handduk och ställ varmt.


Dag 2, tar du fram surdegen.

Känn hur ljuvligt syrligt den doftar och se alla små små jästhål i degen. Den mår bra! Tillsätt nu:

5 dl fil, youghurt, mjölk eller vatten.

1 msk salt

10-11 dl dinkelmjöl eller vete

Blanda knåda degen väl, låt jäsa 2 timmar.


Ta upp degen och knåda den väl. Dela i två delar och lägg i smord brödform eller direkt på bakplåtspapper. Sätt ugnen på 225 grader. Låt bröden jäsa i 30 min.


Grädda i 30 min på nedersta falsen. Skaka försiktigt ut bröden ur formarna och låt "torka" ett par minuter innan du tar ut dem ur ugnen.


Låt svalna på galler.


Jag har satt en ny surdeg ikväll, den ska jag baka ut imorrn. Recept kommer.

  

Ha en trevlig kväll!


Av Mia - 1 februari 2010 21:23

Idag var jag och visade upp mina bilder för ett djurproffs och han och hans kollega trodde att det var en Scolopendra gigantea vi hittade i sonens vinterkänga igår. Den var liten med sina 15 cm och ett lillfingers tjocklek. När den blir större och har bytt skal några gånger ändrar den färg något och blir ca 30 cm.

 

Om man söker på en känd sökmotor som börjar på G och knappar in Scolopendra gigantea robusta så kan man längst ner hitta massor av bilder på odjuret.

 

Obs! Jag vill varna för flera länkar till vidrigt äckliga filmer på en amerikansk site där man ser en fullvuxen tusenfoting (Centiped) av samma sort som äter upp en mus, jag har inte kunnat se dem själv. En kollegas ansiktsuttryck räckte för att jag skulle få magknip! Se den inte om du är det minsta tveksam eller känslig eller inte tycker om tusenfotingar och sånt!

 

På ett uppslagsverk kan man hitta lite mer info

 http://en.wikipedia.org/wiki/Scolopendra_gigantea

 

Den är giftig men inte för oss människor, förutsatt att vi inte är överkänsliga mot tex bistick. Den är köttätare och äter möss, grodor, ödlor, fladdermöss. Blir vi bitna eller stuckna får vi väldigt ont med rejäl sveda, kontaktområdet svullnar snabbt upp, man kan bli dåsig och få feber och frossa. 

  

Nu är alla inblandade informerade igen och vi har satt upp lapp med info i klubbhuset. Sannolikheten att det finns fler är extremt liten. Denna har antagligen kommit in med fruktleverans eller rymt hemifrån och följt med sin ägare och sedan smitit iväg inne i lokalen. Den skulle ha dött av kylan efter några dagar. Nu dog den snabbt i och med att den kastades ut i snön.

 

Nu vill jag glömma detta obehagliga djur. Jag är tacksam för att sonen, maken eller någon av de andra barnen/ föräldrarna inte blev skadade.


Tack och god natt!

Skapa flashcards