Alla inlägg under juni 2010

Av Mia - 19 juni 2010 22:53

Vaknade av att solljuset strålade in i sovrummet! Härligt, jag hade önskat sol till den här dagen :-)

 

Gladde mig åt att gårdagens regn försvunnit, hällde bort vattnet på altanbordet och lade på en sommarblommig duk. Idag ska det vara lite svenskt, lite somrigt, lite romantiskt!


 

Plockade en bukett blåklint och jättedaggkåpa som jag ställde på sekretären.

Vita rosor till golvvasen, pioner och jättedaggkåpa till bordet i vardagsrummet. Så enkelt och så vackert!



Dekorerade tårtan jag gjorde igår. Enkelt men vackert med ljuvliga blommor. När jag väl började dekorera med blommor, för några år sedan, känns marsipan och silverkulor inte lika kul längre...bara på vinterhalvåret när jag inte har tillgång till färska eller kanderade blommor! Denna tårta har jag dekorerat med vita pelargoner, vita rosor, kanderade äppelblommor och kanderade syrenblommor.



Tänk att kanderade äppelblommor kan bli så isigt vackra! Nästa år måste jag vara snabbare på att plocka dem för i år var jag ute i sista sekund, de flesta hade redan blommat ut.


 


Sedan kom systra mi över och fikade med oss och tittade på vigseln hemifrån. Jösses vad det var vackert och känslosamt! Har nog inte suttit framför tvn så länge som idag! Det var vackert, stilfullt och helt fantastiskt. Kungens tal var rörande och vackert, mitt hjärta slits itu när han säger att det är smärtsamt att Victoria klipper familjebanden och nu har bildat en egen familj. Bara den meningen krävde en halv rulle hushållspapper att gråta ut i!


Jag önskar att  Victoria och Daniel får en privat stund när de kan få landa i de senaste dagarnas stohej och i vetskapen om att de nu är ett äkta par. Jag önskar dem ett långt lyckligt äktenskap och lyckan att kunna få barn.


Och ett visdomens ord på vägen

" Hemligheten med ett bra äktenskap är inte hur många prövningar man utsätts för, utan hur man hanterar dem".

Eller som Sting sa "Hemligheten är att inte sluta älska varandra samtidigt".


Ett varmt och hjärtligt Lycka till!

Av Mia - 14 juni 2010 22:25

Ja förra veckan var intensiv!

Först var vi på middag på dagis. Då var det först tipsrunda...

 

...som innehöll diverse kul tävlingar...

 


Och varje moment granskades och kryssades i noga av vinnarsugna föräldrar! För vem ville inte ta hem en korg fylld med roliga och goda saker för både liten och stor?!


 

Sedan bjöds det på massor av ljuvligt god hemlagad mat från varje familj!

 


Nån dag senare var det skolavslutning och "Den blomstertid nu kommer..."


Och tidigt morgonen efter satte jag och sonen oss på buss till ett 4-dagars scoutläger. Pirrigt men kul! Ut i skärgården åkte vi sedan med båtar. Till Vässarö närmare bestämt.


Solen sken och det var strålande vackert! Föräldrarna byggde snabbt upp sina tält.


 

Sen började de olika sysslorna styras upp. Jag började med att följa med på ett Trapper-spår, ( Trappers =kanadensiska jägare) vilket tog ett ca tre timmar.


 

Vi gick över hängbroar...


 

...tittade på många olika fällor...för stora och små byten.



Sista etappen var att ta sig över vatten till andra sidan med hjälp av en linbana.


 

Sedan var det dags att ta sig till lägret igen och äta middag och ta hand om sin disk. Nänä ingen diskmaskin eller diskho med rinnade vatten här inte!


Det fina vädret ersattes av regn...


Nästa dag var det dags att pröva på att paddla kanot. Barnen tyckte det var lite läskigt men de tog alla mod till sig och tyckte sedan att det var jättekul!


Fort paddlade de iväg. Det blåste dock så mycket att en del inte orkade paddla tillbaka utan fick bogseras in till bryggan.


När det regnade som mest hölls informationen under de presseningtäckta matplatserna.


Fyra dagar rusade iväg och så var det dags att riva hela lägret åka hem igen!

Av Mia - 2 juni 2010 22:42

Dag tre med VAB. Idag har det känts som en låång dag. L vill hoppa på studsmattan och spela fotbollsmatch men jag säger nej. Springa i vattenspridaren, nej. Gå hem till några kompisar och leka, nej. Cykla till leksaksaffären, nej. Idag är han feberfri men dock väldigt snuvig så en lugn sista dag hemma fick det bli.


Vi plockade en liten bukett i trädgården....



Och medan lilleman tittade på film så satt jag brevid och kanderade blommor.




Det är ju så enkelt och blir så fint! Först pensla på lite uppvispad äggvita och sedan strö över lite strösocker eller florsocker.



Jag kanderade bara ätliga blommor, syren, pelargoner och äppelblommor. Nu får de torka ett par tre dagar tills både äggvitan och blomman har torkat helt. Sedan lägger jag dem i en burk eller ask i väntan på att de får pryda en tårta eller kaka. Syrenen smakar så ljuvligt!!



Sedan var vi i trädgården och letade efter Kent, en vinbärssnäcka vi hittade i grönsakslandet igår och lillsonens nya snigelkompis. Som ni vet är förra årets lillsnigel begravd i en kruka efter en tragisk trampolycka i trappan. Så nu får man gå och leta i trädgården innan vi klipper gräset eller springer i trappan så att samma tragiska öde slipper drabba snigeln Kent. Hua, hoppas att han inte råkar illa ut på vår tomt det skulle krossa hjärtat på L. Denna snigel är ju tack och lov mycket större, puh, då blir det lite lättare att se honom.



Medan maken lade barnen, pysslade jag ihop ett stort, litet kort till morgondagens studentuppvaktning. Tänk att våra vänner har barn som "redan" tar studenten! Oj vad tiden går fort! Och våra "småttingar" går båda två i skolan fr o m i höst! På ett sätt är det positivt och befriande på ett annat är det lite jobbigt, för om det gick så här fort att komma till skolåldern, hur fort går det inte att komma till just studentåldern och flytta hemifrånåldern?!


Ovido - Quiz & Flashcards