Alla inlägg under juli 2010

Av Mia - 25 juli 2010 23:24

 


Frusen Vit chokladtårta (16 bitar)

Denna tårta blir lite som en blandning av frusen "cheesecake" och glass. Jag har i rivet skal av citron och lime för att jag tycker att den vita chokladen lätt tar över smaken. Jag vill ha en lite friskare smak med underton av vit choklad.


Smörj en springform. Sätt ugnen på 175 grader.


Gör botten av :

400 gr mandelmassa

4 ägg (Storlek M)

4 msk kakao


Gör moussen av:

300 gr vit blockchoklad (priset avgör kvalitén)

6 dl vispgrädde

4 äggulor (Storlek M)

rivet skal av en hel citron

rivet skal av en halv lime


Riv mandelmassan grovt och häll över i en skål. Tillsätt äggen, ett i taget och rör noga efter varje ägg. Tillsätt kakao och rör tills en jämn smet. Häll upp i den smorda formen. Grädda i ugn ca 18-20 min. Ta ut och låt svalna.


Smält chokladen i vattenbad. Riv skalet av citronen och halva limen. Rör ner i chokladblandningen. Låt svalna.

Vispa grädden, inte för hårt och skeda ner den i chokladen och rör försiktigt tills allt har blandats.


Här brukar jag lägga två remsor bakplåtspapper i formen längs kanterna, för att lätt få loss tårtan. Häll moussen över mandelmassebottnen och jämna ut. Ställ in formen i frysen över natten.


Ta ut formen och ställ i kylskåpet ca 60 min innan den ska serveras. Dekorera med lite goda bär och tex en syrlig körsbärssås för att få en fin smakbrytning.


Denna serverade vi ikväll efter en trevlig middag i vänners glada lag och den gick hem hos 4 stora och 3 små, dock inte stora sonen som tyckte att "citronen smakade lite konstigt" Han syftade på smaken av lime :-)


Ha en trevlig kväll!

Av Mia - 24 juli 2010 22:50

Vi packade enbart det nödvändiga för en vistelse i Stockholms vackra skärgård, det blev 7 väskor. Mat, kläder, sängkläder, fiskespön, badkläder, böcker, radio mm.


 

Vi och en annan familj hyrde varsin småstuga. Enkelt och avskalat. Utedass och dusch-hus.


 

Med tillgång till gammalt och charmigt nött stort kök, allrum och matrum i storstugan. Där fanns även reserverad plats i kylskåp och frys.


 

Vi badade och njöt av det glasklara men något svalare havsvattnet. Tänk att denna sommar har fått badkrukor som mig att glatt hoppa i vattnet! Pojkarnas hår blektes i solen och huden blev gyllene efter ett par dagar. De blev många fräknar rikare :-)


Vi fiskade, men bara spiggen var intresserade av betet eller metet... Vi som drömde om aborrfilé och hackad rödlök på knäckemacka!


 

Solnedgång vid havet...


Efter att barnen nattats blev det Alfapet ute på sittplasen för oss vuxna... Jag fick ingen topplacering fast jag tyckte jag fick till en del bra ord :-) Trevligt att klura lite över ett glas vin.


 

Frukosten tillagades i storstugan ... i glatt samspråk med andra familjer.


...och avnjöts sedan på uteplatsen. Aldrig har väl en äggmacka eller lite youghurt smakat så ljuvligt som i suset av tallar och solens blänk. Tänk att vi hade sån tur med vädret!


Barnen lekte med med sin fångst av småfisk och vattengråsuggor.


Det blev en mycket avspänd och avkopplande tur! Inga bilar, ingen tv, inga Nintendo DS eller Wii. Bara böcker, papper och penna, havet, umgänget och tallarnas sus. Hit åker vi gärna igen! Både stora och små.



Av Mia - 19 juli 2010 23:20


Igår åkte jag och pojkarna för att hälsa på mamma ute på landet. Vi fick kaffe, saft och nygräddad blåbärskaka när vi kom fram.


 

Sedan gick vi ut i skogen och plockade blåbär! Många blå, små och stora fingrar och munnar blev det. Ljuvligt doftande smultron hittade vi också men konstigt nog hamnade väldigt få i korgarna? 


 

Att gå i skogen är ett äventyr. Man kan hitta vackra stenar, fruktkärnor, världens bästa pinne och ett och annat djurben och en kapsyl.


 


Efter skogsturen blev det hopp och spring i vattenspridaren för barnen.

Sedan blev det flygplansuppvisning, då någon hade den goda smaken att öva luftakrobatik just när vi var på besök!


   

Vi tittade på loopar och upp och nedvänt plan, fritt fall mm i säkert en halvtimme innan det var dags att åka hemåt, till maken och hans grill-experiment.


På grillen låg varsitt foliepaket innehållandes torsk, lax och räkor, ljuvligt doftande av smör, citron och dill och små fina färskpotatisar.


 


Med mig hem fick jag Lavendel och Myskmadra. Myskmadran doftar inte alls som färsk men när den torkar doftar den otroligt gott! Tänkte få över den doften till en tvål, får se om det går... Först måste den torka.


Livet är bra härligt ibland! De små nöjena är de största :-)


Sov så gott!


Av Mia - 17 juli 2010 22:47

Grannarnas barn hade fest till kl 04 och satt ute i trädgården och skrålade...det gjorde ingenting, jag är ledig :-)


 

Sov ut.

Åt frukost med killarna. Fil med jordgubbar.

Badade i grannens pool.

Åt lunch.

Vattnade blommorna ute.


 

Klippte lite grenar och snyggade till ena plommonträdet.


 

Nu ser man trädets dekorationer igen.


 

De gamla smålyktorna får hänga kvar tills jag hittar nya i samma stil.

Har letat i tre år. Svarta små med dekorerat glas.


Tog en tur för att köpa olja till dagens tvåltillverkning.

Gjorde 2 satser tvål. En med timjan+ ringblomma och en med äpple. 

Bakade bröd och gjorde pizza.

Åt middag.

Vattnade blommorna inne.

Skickade några sms.

Bjöd in grannarna på lite vin och iste med tilltugg.


 

Bokade datum för kommande kräftskivor.


Det blev en lugn och avkopplande dag!


Av Mia - 15 juli 2010 21:19

Idag kom jag hem släpandes på mig själv och orkade med nöd och näppe ta mig innanför dörren... Totalt värmeutmattad! Hasade mig först ut i köket för att dricka ett glas vatten och stupade sedan ner i soffan och slocknade. Vi har så vansinnigt varmt på jobbet att det är sjukt. Det är varmare inomhus än utomhus.


Fem fläktar, eller "varma hårtorkar" står på i mitt (vårt) rum, datorerna höjer temperaturen, solen gassar in och luftcirkulationen är obefintlig. V I D R I G T! Ahh... bara en dag kvar, jag hoppas att det kommer regn och åska inatt så att temperaturen och trycket minskar...


 


För att skriva om nåt roligt istället: Igår kom en vän över på middag och kvällsdopp. Maken och barnen var bortresta, så det blev FF "Familjefritt" ;-)


Så himla kul att umgås med folk man verkligen tycker om och där kemin stämmer. Man blir så laddad med positiv energi att det räcker i flera dar! Om det inte är djävulskt hett på jobbet förstås, då tar den positiva energin en liten paus och ersätts av en mer drypande, nattsvart, negativ energi ;-)


Vi åt mat, drack lite vin, cyklade fnissandes ner till sjön, simmade ikapp, tittade på svalorna med sina silvervita magar som flög tätt över vattenytan. Det var lugnt och stilla. Det var något speciellt med gårdagen, efter vårt dopp förvandlades vi till 14-åringar igen.



Vi  cyklade hem och åt jordgubbar  och njöt av svalkan och lugnet omkring. När mörkret lade sig kröp vi ihop i soffan och pratade favoritböcker och drack te.


Hon sov över och kvällen avslutades med ännu mera fniss och prat om totalt viktiga och oviktiga saker i livet, så himla härligt! Vi pratade alldeles för länge och somnade alldeles för sent :-)


Nu minns jag hur det var att vara liten och busig igen. Hur det var att sova över hos bästa vännen eller tvärtom. Jag hade nästan blivit alldeles för vuxen och trodde att jag mindes men nu vet jag och det känns som om det vore igår... Tack!


  

Det är bara en arbetsdag kvar, sedan kommer semestern med lediga härliga dagar, strandbesök och många, många kvällsdopp!


När jag vattnade i trädgården flög några småfåglar hetsigt upp och ner i vattentunnan, jag blev orolig att någon skulle ha trillat i vattnet och inte kom upp!


Jag gick fram och tittade ner, men då visade det sig att vattnet hade dunstat. De försökte desperat bada i en liten vattenfläck nere i tunnan. Stackarna, de lider lika mycket av värmen som vi. Lade i en extra stor sten och fyllde på med vatten i "fågelvänlig" höjd. Fyllde på med nytt vatten i fågelbadet på verandan. Där badar de och putsar sig på mornarna. Jag brukar hitta de sötaste små dun i fatet när jag byter vatten på kvällen. Bin, fjärilar och flugor sätter sig på småstenarna och dricker. Känns bra att hjälpa de små :-)


Sov så gott!



Av Mia - 12 juli 2010 17:40

Idag har vi varit hemma och tagit det lugnt...

Svårt att hitta svalka i denna galet heta del av världen ;-)


Jag har gjort eget iste, det måste ni prova om ni inte har gjort det! Superenkelt.


 

Immig och iskall...ljuvligt!


  


Iste

Häll upp kallt vatten i en kanna (ca 1l).

Lägg i fyra påsar te, jag tog svart te med citron. Ställ kannan i kylskåpet ett par timmar eller tills du ser att det har fått fin färg. Ta bort tepåsarna, häll i ca 1dl outspädd flädersaft (eller äpple, tranbär etc). Häll upp i glas med mycket is, och gärna lite citron och blommor från gurkört som ger en frisk gurk-touch! Eller varför inte tunna skivor av apelsin, äpple, gurka. Svalkar härligt i hettan och släcker törsten! 


Jag har provat att göra iste av Yogi te men det rekommenderas inte, det  blir bättre som varmt te!


Vi har det lite dåligt isolerat på övervåningen så det blir lite utav av en bastu...fast utan björkriskvasten och heta stenar... men det är nog enda skillnaden.


Idag satte vi in en fläkt till killarnas rum, vi hoppas att det ska bidra till bättre sovklimat.  Skulle tro att vi kommer ner till  28 grader vid läggdags, efter vädring och korsdrag.


Inatt var det svårt att sova, vi var dels fundersamma och lite omtumlade efter helgens bravader dels lite överkokta. Maken mår efter omständigheterna bra, han är en fighter. Och så är det faktiskt modigt att våga vara liten och svag ibland. Vi har alla våra segerdagar när vi tror att vi kan övervinna allt och våra mindre bra dagar när man känner sig liten och blir tårögd och ledsen bara för att någon trängs och puttas på tunnelbanan...


Imorrn känner jag mig trygg med att lämna maken själv. Jag ska spendera en het dag på jobbet. Vid närmare eftertanke lånar jag nog med mig pojkarnas fläkt en stund :-)


Ha en trevlig kväll!



Av Mia - 11 juli 2010 23:30

På lördagen vaknade maken med illamående och magknip, vi trodde det var magsjuka, han fick stanna i sängen och dricka lite Proviva...stämde av med sjukvårdsupplysningen. 12 h senare hade inget hänt men magsmärtorna kom i krampande vågor och han var grå, sjöblöt och iskall...kändes inte bra, anade oråd och ringde sjukvårdsuplysningen igen och berättade om en händelse för länge sedan. Vi rekommenderades att åka in till akuten ögonblickligen. Ringde in svärfar för omgående barnpassning, packade kläder och ilade in till sjukhuset. Var så orolig att jag knappt hittade in till stan..men fram kom vi.



Olika sköterskor och läkare klämde bekymrat, lyssnade och pratade, röntgade. Vi väntade och väntade, M hann få tre sprutor smärtstillande och tre sprutor mot illamående men inget fick vi veta. Dropp ropp dropp dropp, att det kan droppa så mycket ur en påse utan att man ser att vätskan minskar, dropp dropp... Sönderslagna människor kom, syddes ihop och försvann, poliser ringde kollegor för att rapportera familjedraman, en höggravid kom in i rullstol och gick sedan ut,  gamla förvirrade människor som ramlat eller hade tryck över bröstet susade förbi på bår eller i säng. Något hade brutit revbenen en annan kunde inte kissa...


Kvällen blev natt och natten blev morgon. Maken låg i dvala. Jag lade mig så bekvämt det gick i en trästol och vilade mig vid hans säng. Höll en hand under hans arm så ingen skulle kunna komma och köra iväg honom i sängen utan att jag märkte det.


Doktorn kom. Maken lades in, jag fick inte sova kvar, platsbrist. Pussade hej då på en iskall och blöt panna, vände om och tog med min klump i magen och satte mig i bilen. Solen började gå upp, det var släckt i alla hus, fåglarna kvittrade och i bilen satt jag, en splittrad kopia av mig själv. I tanken var jag kvar hos M. Fick ingen luft, syret tog slut, öppnade alla fönster, satte på radion och lyssnade på It must have been love med Roxette..but it's over now.. såg rödljusen hemåt i ett hav av tårar. Kom hem. Sov ett par timmar. Pratade med maken, det var under kontroll, han hade röntgats igen och dropp och medicin började verka.


 

Åt frukost, packade en väska med förnödenheter, plockade en liten "hemmabukett" i trädgården, köpte tidningar och så åkte jag och pojkarna till sjukhuset.


M hade fått färg i ansiktet igen... pratade...åkte hem. Det verkade inte behövas en operation...tack! Han skulle stanna en natt till. Efter lite påtryckningar skulle M få åka hem ikväll men bara om han tog det lugnt och vilade sig och åkte in direkt om något går åt fel håll. Jag lovade att ha honom under bevakning. Nu är han hemma igen, tilltufsad, trött och medtagen men ändå vår M. Är så tacksam att det gått så bra som det gjort...


Han sover nu...jag ska ner och dricka ett glas mjölk sedan ska jag också sova.


Var rädda om varann. God natt.

Av Mia - 9 juli 2010 22:49

Så skönt att det är fredag! Detta har varit en lugn vecka utan sena nätter eller för mycket att göra... ljuvligt skönt! Kärestan överraskade med nytt parasoll, cremevitt, fyrkantigt i stort format! Den blev jättefin på altanen, tack raring! Nu kan vi sitta ute även när det regnar, det gillar ju vi, mysigt!


 

Såg att en av doftrankorna i farstun ömt omfamnar min favoritsten.


 

Har gått och kikat på Johannesörten i några dagar och idag var den perfekt att göra örtolja av! Nu får jag bära in och ut glasburkarna i tre veckor, de behöver utvecklas i sol en stund varje dag och kyla på kvällarna så att oljan förblir toppfräsch. Sedan har jag en ljuvligt läkande och aktiverande Johannesörtolja. Har gjort den på mina favoritoljor, bland annat en handgjord kallpressad olja mald i granitkvarn och en ekologisk kallpressad solrosolja som är mycket rik på omega 9. Oljan blir oljornas olja när den är klar ! Hur kan den bli annat när jag använder de bästa råvarorna och toppar med mycket omvårdnad och kärlek :-)


Har kokat upp flera liter saft idag, jag gillar verkligen att fylla skafferiet. Det är väl en kvarleva från tiden då jag bodde i en grotta och fyllde matförråden till vintern ;-) Inte konstigt att jag tycker att hamstrar är sådana sympatiska djur, haha!


Här är receptet på en klassisk flädersaft:


12 fläderblomsklasar

i stor citron

5 dl socker (Blanda gärna råsocker och strösocker för färg och smakens skull)

4 dl vatten

0,5 krm natriumbensoat (liten kryddpåse, finns i Krydd-& bakhyllan i matäffaren)


Skölj blomklasarna i vatten och låt rinna av. Tvätta och blötlägg citronen i vatten 15 min om den inte är ekologisk, skiva den sedan.

Varva blommor och citron i ett kärl. Koka upp vattnet och häll i sockret, rör om tills det har löst sig. Häll det över blommor och citron. Täck över och låt stå kallt i tre dagar. Sila av. Låt få ett uppkok i kastrull, skumma av. Tillsätt 0,5 krm natriumbensoat.Tappa upp på flaska. Vill du gardera dig mot mögel sköljer du flaskorna med natriumbensoat, alternativt hettar upp dem i ugn och sedan svalna innan du häller i saften. Lycka till!


Nu ska jag ta en filt om mig, tända lite ljus på altanen och ta ett glas vin med maken. Ha en trevlig kväll!

Ovido - Quiz & Flashcards