Direktlänk till inlägg 7 juli 2010

Middag ute och recept på Fläder och jordgubbssaft.

Av Mia - 7 juli 2010 22:10

Idag blev det en riktigt trevlig middag på stan med svärföräldrarna.


  

Ett glas iskall tranbärsjuice är ljuvligt under varma dagar!


Stora sonen fick värmeslag vid huvudrätten och började må illa, stackars liten. Han fick sätta sig i skuggan och efter en stunds vila och mycket vatten piggnade han till. Den här värmen sätter en verkligen på prov!

Barn har inte förmågan att känna av om de har druckit för lite och börjar bli uttorkade men detta var en bra påminnelse! Det blev glass till efterrätt och efter det var han pigg som en mört igen och tog med lillebror på rådjursjakt med sina nya fina slangbellor i högsta hugg. Lillebror sa "Om jag skjuter ett rådjur får mamma steka den sen!"... hmm...



Väl hemma gjorde jag en ny sats med jordgubb och flädersaft, jättegod!


  


Och den ser så fin ut medans den blir till också :-)

Jag fotade innan kärlet var fullt med blommor, citronskivor och sockerlag.


Fläder och jordgubbssaft (kallgjord på mitt sätt)


1 l jordgubbar (1 ask)

12 fläderblomsklasar

1 citron (ekologisk eller annan som blötlagts för att dra ut bekämpningsmedel)

2 nyutslagna väldoftande gammeldags rosor (frivilligt)


1 l kokande vatten

1 kg socker (byt ut 1-2 dl mot råsocker för extra färg och smak)


1 krm natriumbensoat (finns i kryddpåse på kryddhyllan i mataffären)


Detta blir en blommigt bärig saft med lite bättre hållbarhet. Om du har i lite rosenblad får den en liten twist! God att hälla i botten på ett champagneglas och sedan slå lite mousserande vin över! Dekorera med en rosenknopp och en jordgubbe.

..................................................
..............................................


Skölj av bär och blomklasar, lägg citronen i blöt (15 min) om den inte är ekologisk och skiva den sedan. Varva jordgubbar blommor och citronskivor samt eventuella rosenblad i en stor skål, bunke, hink, kärl.


Häll i sockret i det uppkokade vattnet. Rör om tills det har löst sig helt. Häll sockerlagen över bär, citron och blommora. Rör om och låt svalna. Sedan ställer du dem i kylskåp eller svalt skafferi i tre dagar för att smakerna ska blomma ut. Dag tre häller du ut innehållet i en saftsil (=tygpåse i plastställning) och låter droppa ner i en stor skål. Låt stå några timmar.


Sedan tar du råsaften och häller upp den i en stor kastrull och låter den småkoka, då bildas ett skum som du försiktigt tar upp och kastar. Detta är pollen och skräp som gör förkortar saftens hållbarhet. När du har skummat av saften stänger du av plattan och drar kastrullen från värmen.


Nu är det dags att hälla lite saft (några matskedar) i ett glas och tillsätta 0,5 till 1,0 krm natriumbensoat. Rör om ordentligt tills de små kornen löst upp sig och häll sedan glasetsinnehåll i saftkastrullen. Volia! Nu har du en ljuvligt hemgjord saft som smakar svensk sommar! Häll upp i väl rengjorda flaskor, ca 2-3 st halvliters flaskor. Blanda sedan med vatten och is när den ska drickas.


Mitt tips är att du häller ca 2-3 dl hett vatten i ett glas, lös upp  0,5- 1tesked natriumbensoat i det och så häller du det i flaskorna och skakar om och häller sedan vidare till nästa flaska. Låt detta rinna ut ur flaskorna. Sedan häller du i saften och försluter dem väl. Detta minskar risken för att saften ska mögla.


Lycka till! Det är väl värt mödan att göra egen saft när du i höst öppnar en flaska saft full av sommarminnen! Nästa gång blir det klassiskt recept på ren flädersaft.

God natt!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 19 februari 2012 21:58


    Gråingarnas segertåg i hårbotten. Medan jag väntade på att lilla sonen skulle somna passade jag på att massera in en kallpressad ricinolja ihår och hårbotten. Det var kletigt och segt, lite som oljornas svar på långfil... men till slut had...

Av Mia - 4 september 2011 22:05


  För en tid sedan var jag hos en kvinna som hade just den sortens vallört jag letat efter. Jag var överlycklig då jag fått ok att gräva upp några småplantor i utbyte mot en ansiktskräm. Jag tog med småplantorna hem och grävde ner både rotbitar oc...

Av Mia - 20 augusti 2011 12:16

Jag och fyra kollegor gjorde ett besök på Nordens Ark.      Vi åt lunch, brevid Amurtigrarnas hägn. Fantastiskt att se dem så nära inpå. Hade jag inte förstått hur stora de var innan, så förstod jag det definitivt nu!      Tiger, kattdjur...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Ovido - Quiz & Flashcards