Alla inlägg den 25 juli 2010

Av Mia - 25 juli 2010 23:24

 


Frusen Vit chokladtårta (16 bitar)

Denna tårta blir lite som en blandning av frusen "cheesecake" och glass. Jag har i rivet skal av citron och lime för att jag tycker att den vita chokladen lätt tar över smaken. Jag vill ha en lite friskare smak med underton av vit choklad.


Smörj en springform. Sätt ugnen på 175 grader.


Gör botten av :

400 gr mandelmassa

4 ägg (Storlek M)

4 msk kakao


Gör moussen av:

300 gr vit blockchoklad (priset avgör kvalitén)

6 dl vispgrädde

4 äggulor (Storlek M)

rivet skal av en hel citron

rivet skal av en halv lime


Riv mandelmassan grovt och häll över i en skål. Tillsätt äggen, ett i taget och rör noga efter varje ägg. Tillsätt kakao och rör tills en jämn smet. Häll upp i den smorda formen. Grädda i ugn ca 18-20 min. Ta ut och låt svalna.


Smält chokladen i vattenbad. Riv skalet av citronen och halva limen. Rör ner i chokladblandningen. Låt svalna.

Vispa grädden, inte för hårt och skeda ner den i chokladen och rör försiktigt tills allt har blandats.


Här brukar jag lägga två remsor bakplåtspapper i formen längs kanterna, för att lätt få loss tårtan. Häll moussen över mandelmassebottnen och jämna ut. Ställ in formen i frysen över natten.


Ta ut formen och ställ i kylskåpet ca 60 min innan den ska serveras. Dekorera med lite goda bär och tex en syrlig körsbärssås för att få en fin smakbrytning.


Denna serverade vi ikväll efter en trevlig middag i vänners glada lag och den gick hem hos 4 stora och 3 små, dock inte stora sonen som tyckte att "citronen smakade lite konstigt" Han syftade på smaken av lime :-)


Ha en trevlig kväll!

Ovido - Quiz & Flashcards