Alla inlägg under november 2010

Av Mia - 14 november 2010 20:47

  

Jag har varit på utbildning hela helgen. Det har varit underbart lärorik och svårt. Men det känns bra, att det är svårt innebär ju bara att jag börjar lära mig nya saker, som jag inte kunde innan och det är ju det jag betalar för :-)


Så nu ska jag plugga glykosider =flavoner, alkaloider, saponiner, essentiella fettsyror, fysiologi mm. Har inte tenta förrns i april men jag måste helt klart börja redan nu för att hinna läsa in och lära mig detta utantill :-) Puh!


Vi har pratat om Antroposoferna. Vi pratade även om att det är vetenskapligt bevisat att barn som växer upp i en antroposofiskt livsstil drabbas av betydligt mindre allergier. Det beror på flera olika faktorer.


De äter en antroposofisk kost med biodynamiskt/ekologiskt odlade råvaror, undviker i mångt och mycket vaccinationer (mässling, röda hund och påssjuka) de äter mjölksyrade grönsaker och surdegsbröd. Man använder även mindre antibiotika, mindre febernedsättande medel.


Det har en mycket intressant syn på mycket även om jag kanske inte riktigt förstår och håller med om allt. Men jag har lärt mig mycket som jag kommer att använda i min vardag.


Jag har provat att göra lussekatter, eller lussebullar av surdeg. Nu är det inte en ren surdeg eftersom jag tillsätter 5 gr jäst. Det gick jättebra, så jag vill gärna dela med mig av receptet. Jag har gjort som i brödreceptet (som jag tidigare lagt ut på bloggen) men ändrat om det lite för att passa till söta saffransbullar. Det blir ca 22 bullar.


SaffranSurdeg, dag 1.

I en bunke blandar du

5 gr jäst

3,5 dl vatten

50 gram avsvalnat smält smör

1,5 dl creme fraiche eller kesella


I en mortel stöter du

2 påsar saffran

0,5 dl råsocker, muscavado eller farinsocker

häll över det i jäst och vattenbunken.


Tillsätt nu ca 8 dl mjöl (siktat Dinkel, gärna Saltå kvarns eller Vetemjöl special) det blir en lös deg och det är som det ska vara.


Plasta med plastfolie eller lägg in i plastpåse, låt stå varmt över natten.


Dag 2

Degen luktar och smakar syrligt och det är som det ska!

Häll ut den på ett bakbord och tillsätt så mycket mjöl att det blir som en vanlig bulldeg i konsistensen. Dela i två delar och lägg den ena i bakbunken.


Kavla ut en deg och bred över rumsvarmt smör, vaniljsocker samt nymortlade kardemummakärnor. Rulla ihop som en rulltårta och skiva upp och lägg i bullformar, i en muffinsplåt. Gör samma sak med den andra degen. Låt jäsa 1-2 h.


Pensla med uppvispat ägg och strö pärlsocker över. Grädda i 225 graders ugn i ca 10 min.


Låt svalna utan bakduk. Sedan kan de frysas in eller ätas upp!


Lycka till!





Av Mia - 14 november 2010 07:00

 

Pojkarna hittade en fjäril flämtandes i källarfönstret, de fångade honom i en burk och tog upp honom i huset.


  Han var trött och hans vackra vingar trasiga.


 

Jag erbjöd honom druvsocker utspätt i vatten men det reagerade han inte på.


 


Så jag skivade jag upp en bit banan och det väckte hans livsandar...han fällde ut sitt lilla sugrör och drack, det borde jag ha förstått, vem vill ha något annat än det naturliga.


 

Han vilade sig en stund efter maten och sedan orkade han med en liten flygtur. Han gick på båda sönernas händer.


 

Efter det satte han sig för att vila på lampfoten i hallfönstret och lät sig värmas av solens strålar. En vacker fjäril kom till oss och han åt sin sista måltid, lät sina fjäderlätta vingar känna vindens pust en sista gång och han delade det med oss  :-)


Vila i frid lilla fjäril.

Av Mia - 5 november 2010 23:39

 

Idag har vi firat lillsonen som fyller 6 år. Han var dagens solstråle :-)

På kvällen var vi bjudna på födelsedagsmiddag hos svärföräldrarna och vi åt mycket god mat.


 

Vi åt blomkål "Romanesco" häromdagen, den uppskattades av alla, tom av maken efter lite påtryckning, ja, eller tvång helt enkelt :-) Det kan jag bara se som en komplimang till denna vackra grönsak med "tivoli" eller "karusell" utseende ;-)

Den är en blandning av blomkål och broccoli och den smakar både och. Inte alls lika intensiv som broccoli kan vara. God som den är, lättkokt i lite saltat vatten.



 

Sedan måste jag dela med mig av ett helt underbart brödrecept. Detta har jag ursprungligen hittat på Matklubben och sedan Mia-fierat. Det tar 2 dagar att göra men med minimal arbetsinsats och det smakar ljuvligt! Det får ett lite segt inkråm, knaprig skorpa och ojämna naturliga luftbubblor, av naturlig jäsning! Väl värt att pröva! Det blir lättare att göra när du gjort det en gång!



Grytbröd 1 st


Dag 1

7 dl siktat Dinkelmjöl, eller Rågsikt

1, 25 tsk salt

blandas i en stor bakbunke.


I en skål blandar du

5 gr färsk jäst (1/8 dels  paket, skär från hörn till hörn, tvärs över jästen)

3,5 dl vatten (kallt går bra)

1 tsk honung


När jästen löst upp sig i degvätskan så häller du den över mjölet och blandar väl. Degen blir lös och kladdig och det är precis som det ska vara. Se längre ner vad du mer kan tillsätta i brödet. Trä en plastpåse runt bunken och förslut så gott det går, eller plasta in den med gladpack. Ställ den varmt och dragfritt (ovanför kylskåpet, i en stängd & avstängd micro etc) Låt stå tills nästa dag.


Dag 2

Häll ut degen på ett mjölat bord. Vik den 2-3 ggr med mjölade händer. Lägg den sedan på ett lätt mjölat bakplåtspapper eller på en väl mjölad handduk och låt jäsa i 2 timmar.


Ställ ugnen på 225 grader och ställ in en gjutjärnsgryta eller ugnsform med lock.

Ta grytan ur ugnen när brödet jäst färdigt. Strö lite mjöl i botten. Vält försiktigt ner bröddegen i grytan. På med locket och in i nedre delen av ugnen i 30 min.

Sedan tar du bort locket och gräddar ytterligare i 15-20 min tills brödet får färg.


Ta ut och låt svallna på galler utan bakduk. Känn doften och hör hur det knäpper i brödskorpan! Njut av äkta brödpoesi!


Jag brukar tillsätta lite linfrön (ca 1msk) och eller aprikoser (3-4st) skurna i små bitar (uteslut honung om du tillsätter aprikoser) redan i dag-1-degen. Eller en nypa vetegroddar. Har du aprikoser eller russin i brödet, ät det ljummet med bara Bregott på och känn sötman från frukten och sältan från smöret, det blir cirkus i munnen!


Brödet är godast samma dag det har bakats, skorpan är mjukare dag två, men smaken har utvecklats mer! Det går utmärkt att frysa in och tina och sedan värma liten stund i ugnen för att få hård skorpa igen.


Lycka till!

Ovido - Quiz & Flashcards