Direktlänk till inlägg 5 december 2010

Marknad och unika handgjorda kakfat

Av Mia - 5 december 2010 22:11

Har stått på marknad i helgen. Jättekul! Stod tillsammans med en väninna som gör helt bedårande kakfat! Hon borrar och skruvar och vips har hon fått till ett litet konstverk. Våningsfaten kan man ha som smyckesställ, fruktfat, godisfat, snacksfat, nötskål, tvålfat, på byrån,i köket, på matbordet, i badrum mm.

 

Det är lika spännande varje gång man ser dem, för det finns inte ett kakfat som är det andra likt! De är gjorda av gammalt kärt klassiskt porslin ibland uppblandat med lite nyare porslin. En del är i tre våningar andra i två. Det blåvita längst fram föll jag pladask för, så nu bor det hos mig :-) På det ska jag duka fram mina finaste hemgjorda chokladpraliner till jul! Sen får det användas som ett smyckesställ på byrån i sovrummet.


 

Det blir en nostalgitripp! Tallrikar ur denna serie hade min kompis' familj hemma, när vi var små.


 

Porslinsserien Prunus, det översta fatet med plommon på, hade vår favoritgranne som tekoppar. Många kärleksproblem, har dividerats och lösts under tonåren, efter en kopp te i den serien :-)


Skulle du bli intresserad av något kakfat så säg till, skicka ett mail eller en fråga, kanske finns det kvar och jag vidarebefordrar med glädje informationen/frågan till Josefina, som den händiga tillverkaren heter.


Ha en trevlig kväll!

 
 
Mita

Mita

6 december 2010 21:54

Oj vad mycket olika fat!

http://rocotopeppers.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 19 februari 2012 21:58


    Gråingarnas segertåg i hårbotten. Medan jag väntade på att lilla sonen skulle somna passade jag på att massera in en kallpressad ricinolja ihår och hårbotten. Det var kletigt och segt, lite som oljornas svar på långfil... men till slut had...

Av Mia - 4 september 2011 22:05


  För en tid sedan var jag hos en kvinna som hade just den sortens vallört jag letat efter. Jag var överlycklig då jag fått ok att gräva upp några småplantor i utbyte mot en ansiktskräm. Jag tog med småplantorna hem och grävde ner både rotbitar oc...

Av Mia - 20 augusti 2011 12:16

Jag och fyra kollegor gjorde ett besök på Nordens Ark.      Vi åt lunch, brevid Amurtigrarnas hägn. Fantastiskt att se dem så nära inpå. Hade jag inte förstått hur stora de var innan, så förstod jag det definitivt nu!      Tiger, kattdjur...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Skapa flashcards