Direktlänk till inlägg 15 december 2010

En vecka kvar till jul...

Av Mia - 15 december 2010 21:40

Har haft bomull i huvudet de sista dagarna och hostar och snörvlar som aldrig förr... men jag intalar mig att det är bättre att det blåser förbi nu än nästa vecka :-)


Har gjort det mesta av julgodiset, här är det ischoklad på mitt sätt med apelsinkrokant och mintkrokant och lite smör istället för massor av kokosfett. Jag kan inte äta vanlig ischoklad, den smälter för fort i händerna och smakar varmt fett i munnen, brr.


Min syster och systerdotter var hos oss för det årliga julgodis-tillverkandet. Barnen dekorerade bland annat ovanstående pepparkakor. I år såg man att barnen hade blivit större, det blev mer detaljerade dekorer. Lilleman var dock fortfarande lite mer generös med glasyren, de vart mer som glasyr med pepparkaka under :-) Till hans stora förtjusning!


Jag köpte en liten naivistisk julkrubba på Panduro för några veckor sedan.


Jag målade själva huset.


Även några av figurerna. Sedan kom jag på att de knappast hade snö på taken, under julafton, i Betlehem, när det begav sig men det får bli en Israel möter Sverige-tolkning, ett vackert giftemål av två kulturer! :-) Stjärnglitter var det garanterat i ladan alla fall! Så det så!


Jag ska måla vidare när jag bestämt vilken stil det ska bli på det hela, känner mig lite splittrad. Gotlandsfåret som det blev, eller "hunden" som pojkarna säger, gick inte så bra ihop med den marocco-inspirerade kamelen... kanske blir det bättre när allt är klart!


Må så gott!


 
 
Mita

Mita

17 december 2010 17:50

Tittar in och önskar dig en trevlig helg!

http://rocotopeppers.blogspot.com

Mia

17 december 2010 18:26

Hej!
Tack detsamma!

 
Tess

Tess

19 december 2010 22:30

Gott vart det!
Vill se krubban! :)
Kram

http://www.tessilago.se

Mia

20 december 2010 20:59

Jag fotade den med, men det vart så mörka bilder. Jag får avvakta tills jag är hemma under dagsljus så kanske det fastnar bättre på bild. Det kommer :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 19 februari 2012 21:58


    Gråingarnas segertåg i hårbotten. Medan jag väntade på att lilla sonen skulle somna passade jag på att massera in en kallpressad ricinolja ihår och hårbotten. Det var kletigt och segt, lite som oljornas svar på långfil... men till slut had...

Av Mia - 4 september 2011 22:05


  För en tid sedan var jag hos en kvinna som hade just den sortens vallört jag letat efter. Jag var överlycklig då jag fått ok att gräva upp några småplantor i utbyte mot en ansiktskräm. Jag tog med småplantorna hem och grävde ner både rotbitar oc...

Av Mia - 20 augusti 2011 12:16

Jag och fyra kollegor gjorde ett besök på Nordens Ark.      Vi åt lunch, brevid Amurtigrarnas hägn. Fantastiskt att se dem så nära inpå. Hade jag inte förstått hur stora de var innan, så förstod jag det definitivt nu!      Tiger, kattdjur...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Ovido - Quiz & Flashcards