Direktlänk till inlägg 20 december 2010

En skatas syn på snö.

Av Mia - 20 december 2010 21:17

I helgen gjorde jag en äppelmatare till stararna. Väldigt enkelt. Trä två grillspett genom ett fint äpple. Korta av pinnarna lite grann. Slå ståltråd (eller najdtråd som jag använde) runt pinnarna och gör en liten ögla. Knyt ett fint snöre i öglan och häng upp i lämpligt träd. En stare har flygit fram och tittat på äppelmataren men inte mer än så, tror det beror på att jag gjorde för korta pinnar till de lite mer robusta fåglarna.


 

Jag köpte även en fyrkantig bit frukt och nötmix samt en tillhörande matbur på Coop. Denna är populärast bland talgoxarna.


 

Förra veckan när jag var hemma mycket hade jag tid att se vad skatorna hade för sig. De är som busiga tonåringar. Ibland charmerande, som nu, ibland vansinnigt irriterande, som när de pickar och lyfter på takpannorna på våren/sommaren, så vi väcks vid 05-06 tiden...


Istället för att stressa med julklappshandling på stan så njöt de av ett vinterspa på vår baksida. De var ca åtta-nio stycken som i omgångar satt i snön och snöbadade och småpratade, så söta!


 

De dök!


 

Och pratade om livet i största allmänhet...  :-) Sedan var det gemensam putsning av fjäderdräkten på varsin gren i träden. En av dem är särskilt förtjust i att snöbada när snön ligger tjock på altanräcket, då störtdyker den genom snön och sätter sig på överliggaren och springer hukandes genom snön längs med räcket... I total snö- och glädjeyra!


Ha en trevlig kväll!

 
 
Tessilago

Tessilago

21 december 2010 20:12

Haha de är såå söta ibland skatorna. :)
En utanför mig har börjat härma Koltasten, exakt, så jag blir lurad och tror att koltrasten vill ha mat men näpp det är den rackarns skatan.
Bra tips med äpplena, ska se om jag kan göra en liknande.

http://www.tessilago.se

Mia

25 december 2010 22:01

Ja de är smarta. Kom ihåg att göra pinnarna långa så att en stare får plats :-)

 
Mita

Mita

31 december 2010 09:18

Vill önska dig ett Gott Slut på detta året
och ett Gott Nytt 2011

http://rocotopeppers.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 19 februari 2012 21:58


    Gråingarnas segertåg i hårbotten. Medan jag väntade på att lilla sonen skulle somna passade jag på att massera in en kallpressad ricinolja ihår och hårbotten. Det var kletigt och segt, lite som oljornas svar på långfil... men till slut had...

Av Mia - 4 september 2011 22:05


  För en tid sedan var jag hos en kvinna som hade just den sortens vallört jag letat efter. Jag var överlycklig då jag fått ok att gräva upp några småplantor i utbyte mot en ansiktskräm. Jag tog med småplantorna hem och grävde ner både rotbitar oc...

Av Mia - 20 augusti 2011 12:16

Jag och fyra kollegor gjorde ett besök på Nordens Ark.      Vi åt lunch, brevid Amurtigrarnas hägn. Fantastiskt att se dem så nära inpå. Hade jag inte förstått hur stora de var innan, så förstod jag det definitivt nu!      Tiger, kattdjur...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Skapa flashcards