Direktlänk till inlägg 23 februari 2011

Sprudlande liv i krukan och tvättnötter i diskmaskinen.

Av Mia - 23 februari 2011 21:42

  

Blev SÅ GLAD häromveckan när jag såg att det spritter av små, små plantor i krukorna i farstun! Jag har druckit en del kamomill thé på sistone, bryggt, helt enkelt, på torkade kamomillblommor. Det som blir kvar i tekulan brukar jag tippa ner i vattenkannan och vattna blommorna med. Och de små fröna har alltså grott!


  

Helt otroligt! De har blommat, plockats, torkats, fått kokande vatten över sig, sedan svalnat och lagts i blöt och vattnats ut i en kruka och känt livslusten spira så starkt att de börjat gro!! Hoppas de klarar sig så att jag kan skola om dem till egna krukor.


Vi har fått tillökning i familjen, det blev en liten diskmaskin :-) Första veckan var jobbig, jag störde mig väldigt på att jag inte visste hur ofta man skulle sätta igång den, var det efter varje måltid eller skulle man spara disk och sätta igång den när den var full? Men då blev det disk som inte fick plats, skulle man både handdiska och maskindiska då? Hur skulle allt placeras i den, hur lång tid tog de olika programmen etc etc men sen infann sig lugnet och alla i flocken, även jag, vande sig sakta vid den nya medlemmen  ;-)


Nu har jag diskat en gammal vattenkokare med dosa och allt och den blev som ny! Har även diskat tvättmedelslådan till tvättmaskinen och fick bort gammalt slemmigt sköljmedel och tvättmedel! Jippie :-) Ja nu är vi sams och den har förtjänat sin plats hos oss :-)


 

Tvättnötter, delade utan kärna.

Funderar en del på  det här med maskindiskmedel. Nu har vi Änglamarks miljövänliga tvätt-tabletter och sköljmedel. Efter att ha maskindiskat i ca 2 veckor börjar vissa bestick och skålar se fula ut. Vet ej om det beror på maskintvättandet eller tvättmedlet. Kom på att jag har läst att man kan använda tvättnötter till att tvätta kläder och disk med.


  

Jag har inte velat använda dem till klädtvätt, eftersom jag prövat det och jag tyckte att kläderna luktade surt/syrligt efteråt. Men efter det hällde jag ut de kvarvarande tvättnötterna på ett fat så att de fick vädra bort en del av sin syrliga doft!


  


Jag prövade att använda nötskalen i diskmaskinen och det gick bra. Det doftade syrligt när jag öppnade luckan men disken luktade inte och blev inte heller så där konstigt klibbig/hal som den blir med maskindiskmedel. Det kändes mer naturligt. Så jag är nöjd!


Nu återstår att se om det sliter mindre på porslinsytor mm. Jag använde två nötter, 4 skalhalvor till nysmutsad disk (vi har en 9 kuverts diskmaskin). De går att använda tre gånger, innan de naturliga tensiderna tar slut :-) Vi får se hur det fortlöper, jag ska bara övertyga maken om att använda dem med så vi får ett rättvist svar.


Sov så gott!


 
 
Mita

Mita

5 mars 2011 16:57

Var kan man köpa tvättnötter?

http://rocotopeppers.bloggplatsen.se

Mia

21 mars 2011 12:51

Du kan köpa tvättnötter hos hälsokostaffärer eller på nätet! Jag köper mina kilovis av min vegetabiliska oljeleverantör. Om du vill kan jag skicka några till dig om du vill prova, det är bara att skriva en kommentar med adress ditt jag ska skicka dem, så slänger jag kommentaren efter det :-) Må så gott!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 19 februari 2012 21:58


    Gråingarnas segertåg i hårbotten. Medan jag väntade på att lilla sonen skulle somna passade jag på att massera in en kallpressad ricinolja ihår och hårbotten. Det var kletigt och segt, lite som oljornas svar på långfil... men till slut had...

Av Mia - 4 september 2011 22:05


  För en tid sedan var jag hos en kvinna som hade just den sortens vallört jag letat efter. Jag var överlycklig då jag fått ok att gräva upp några småplantor i utbyte mot en ansiktskräm. Jag tog med småplantorna hem och grävde ner både rotbitar oc...

Av Mia - 20 augusti 2011 12:16

Jag och fyra kollegor gjorde ett besök på Nordens Ark.      Vi åt lunch, brevid Amurtigrarnas hägn. Fantastiskt att se dem så nära inpå. Hade jag inte förstått hur stora de var innan, så förstod jag det definitivt nu!      Tiger, kattdjur...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Skapa flashcards