Direktlänk till inlägg 20 augusti 2011

Underbart besök på Nordens Ark, Djurpark utanför Göteborg

Av Mia - 20 augusti 2011 12:16

Jag och fyra kollegor gjorde ett besök på Nordens Ark.


  

Vi åt lunch, brevid Amurtigrarnas hägn. Fantastiskt att se dem så nära inpå. Hade jag inte förstått hur stora de var innan, så förstod jag det definitivt nu!


  

Tiger, kattdjur över huvud taget, är en av mina absoluta favoriter.


Så vacker! Och titta vilka enorma tassar.


  

Sedan tittade vi på snöleoparden. Hon hade fått två ungar i år, fantastiskt att de får ungar i fångenskap.


Har ni sett dokumentären om snöleoparderna i Gobiöknen? den gick på SVT. Den är klart värd att se! Det otroligt vilket jobb naturfilmarna gör för att få med snöleoparderna på bild och kunna utrusta de få som passerar med satelitsändare så att man kan spåra och få mer information om deras hemlighetsfulla liv. De gömmer kameror i flera månader utan att få med ett enda djur på bild men sedan...


 

Vi matade djärv. Ganska stora djur för att vara så små. När de springer efter kött hör man hur tunga de är och vilken kraft som ligger i deras stora tassar och stenhårda klor. Jag förstår att de kan jaga och ta ner en ren utan problem.


 

Vad är detta för en liten kisse?


 

Det är ännu en skönhet. Amurleoparden!  


  

Detta är ett matningshål.... gissa till vad?


  

Pilgrimsfalk!

Bilderna är tagna genom en liten plastruta klädd mned reflexfilm för att de inte ska störas under sin häckningsperiod. Nu var häckningsperioden visserligen över men filmen sitter alltid på plats.


 

Ännu ett storslaget djur! Tänk att folk i arabländerna erbjuder hundratusentals kronor för att få en pilgrimsfalksunge att träna till jaktfalk. Jag förstår deras faschination, men jag tycker att de är vackrast fria.


  

Denna amfibie minns jag inte namnet på... en ödla. Den låg och alstrade värme innan..


  

...det var dags för fönsterklättring...


 

...och slutligen lite kameraflirt! Tack!


  

En näpen grönfläckig padda på uppväxt innan den ska släppas ut i det fria.


 

En huskatt som vet att njuta av stunden.


Må så gott!


 
 
Tess

Tess

2 september 2011 23:48

Oj vad kul att se! Vilka fina bilder och snälla djur som poserade så fint! Hoppas ni hade en bra och lärorik dag . verkar så! :) Tigrar är ju för fantastiska, deras tassar oj så stora.
kram

http://www.tessilago.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 19 februari 2012 21:58


    Gråingarnas segertåg i hårbotten. Medan jag väntade på att lilla sonen skulle somna passade jag på att massera in en kallpressad ricinolja ihår och hårbotten. Det var kletigt och segt, lite som oljornas svar på långfil... men till slut had...

Av Mia - 4 september 2011 22:05


  För en tid sedan var jag hos en kvinna som hade just den sortens vallört jag letat efter. Jag var överlycklig då jag fått ok att gräva upp några småplantor i utbyte mot en ansiktskräm. Jag tog med småplantorna hem och grävde ner både rotbitar oc...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Av Mia - 8 juli 2011 20:46


   Jag har verkligen längtat de senaste veckorna :-) Jag har känt behovet av  sovmornar, långa frukostar och lediga helger utan skola, kort sagt, ett lite enklare liv :-) Och nu är det äntligen dags. Semestern börjar idag, nu ikväll.     Har...

Skapa flashcards