Alla inlägg under september 2011

Av Mia - 4 september 2011 22:05

 

För en tid sedan var jag hos en kvinna som hade just den sortens vallört jag letat efter. Jag var överlycklig då jag fått ok att gräva upp några småplantor i utbyte mot en ansiktskräm. Jag tog med småplantorna hem och grävde ner både rotbitar och blommor. Så nu har jag Vallört växandes i trädgården, den medicinska sorten. Jag pysslar om dem med bra kompostjord och ekologisk nässelnäring och de stortrivs :-)


 

En planta som fått växa till sig ett par år får riktigt stora rötter! En dröm för en örtterapeut som gör produkter från grunden! Jag blötlägger dem, tvättar och skrubbar dem i omgångar och skär ner dem för att sedan torka dem i mindre bitar. Av de torkade bitarna görs sedan ett par olika tinkturer. SEN är det dags att göra en fin ansiktskräm på finfina råvaror och tillsätta rottinkturen så den får ge sina fina egenskaper till krämen. Det ligger mycket jobb och tid bakom min ansiktskräm och det är värt vartenda minut :-)


Jag har tittat till mina plantor och ska gräva upp ett par rötter för att göra årets första vallörtskräm! Fantastiskt vilka råvaror vi har ute i naturen, anti-age som det ska vara! Man mår bra av att vara ute och gräva i trädgården, plantera och gräva upp. Jag gillar att strosa runt hemma medan rötterna torkar på låg låg temperatur och kan inte låta bli att kika på dem och se hur de sakta krymper när allt vatten dunstar. Sedan väntar jag med spänning på att tinkturen ska bli bra och rör och skakar flaskan varje dag. Sedan är det rofyllt att röra ihop en kräm och tillsätta min ompysslade ört i droppform :-) Sedan använder någon krämen och får fina resultat i hyn och påpekar det gärna. Det är en fantastisk livscykel eller recykling på sitt finaste vis!


Må så gott!  



Ovido - Quiz & Flashcards