Av Mia - 19 juni 2010 22:53

Vaknade av att solljuset strålade in i sovrummet! Härligt, jag hade önskat sol till den här dagen :-)

Gladde mig åt att gårdagens regn försvunnit, hällde bort vattnet på altanbordet och lade på en sommarblommig duk. Idag ska det vara lite svenskt, lite somrigt, lite romantiskt!

Plockade en bukett blåklint och jättedaggkåpa som jag ställde på sekretären.

Vita rosor till golvvasen, pioner och jättedaggkåpa till bordet i vardagsrummet. Så enkelt och så vackert!

Dekorerade tårtan jag gjorde igår. Enkelt men vackert med ljuvliga blommor. När jag väl började dekorera med blommor, för några år sedan, känns marsipan och silverkulor inte lika kul längre...bara på vinterhalvåret när jag inte har tillgång till färska eller kanderade blommor! Denna tårta har jag dekorerat med vita pelargoner, vita rosor, kanderade äppelblommor och kanderade syrenblommor.

Tänk att kanderade äppelblommor kan bli så isigt vackra! Nästa år måste jag vara snabbare på att plocka dem för i år var jag ute i sista sekund, de flesta hade redan blommat ut.

Sedan kom systra mi över och fikade med oss och tittade på vigseln hemifrån. Jösses vad det var vackert och känslosamt! Har nog inte suttit framför tvn så länge som idag! Det var vackert, stilfullt och helt fantastiskt. Kungens tal var rörande och vackert, mitt hjärta slits itu när han säger att det är smärtsamt att Victoria klipper familjebanden och nu har bildat en egen familj. Bara den meningen krävde en halv rulle hushållspapper att gråta ut i!

Jag önskar att  Victoria och Daniel får en privat stund när de kan få landa i de senaste dagarnas stohej och i vetskapen om att de nu är ett äkta par. Jag önskar dem ett långt lyckligt äktenskap och lyckan att kunna få barn.

Och ett visdomens ord på vägen

" Hemligheten med ett bra äktenskap är inte hur många prövningar man utsätts för, utan hur man hanterar dem".

Eller som Sting sa "Hemligheten är att inte sluta älska varandra samtidigt".

Ett varmt och hjärtligt Lycka till!

Av Mia - 14 juni 2010 22:25

Ja förra veckan var intensiv!

Först var vi på middag på dagis. Då var det först tipsrunda...

...som innehöll diverse kul tävlingar...

Och varje moment granskades och kryssades i noga av vinnarsugna föräldrar! För vem ville inte ta hem en korg fylld med roliga och goda saker för både liten och stor?!

Sedan bjöds det på massor av ljuvligt god hemlagad mat från varje familj!

Nån dag senare var det skolavslutning och "Den blomstertid nu kommer..."

Och tidigt morgonen efter satte jag och sonen oss på buss till ett 4-dagars scoutläger. Pirrigt men kul! Ut i skärgården åkte vi sedan med båtar. Till Vässarö närmare bestämt.

Solen sken och det var strålande vackert! Föräldrarna byggde snabbt upp sina tält.

Sen började de olika sysslorna styras upp. Jag började med att följa med på ett Trapper-spår, ( Trappers =kanadensiska jägare) vilket tog ett ca tre timmar.

Vi gick över hängbroar...

...tittade på många olika fällor...för stora och små byten.

Sista etappen var att ta sig över vatten till andra sidan med hjälp av en linbana.

Sedan var det dags att ta sig till lägret igen och äta middag och ta hand om sin disk. Nänä ingen diskmaskin eller diskho med rinnade vatten här inte!

Det fina vädret ersattes av regn...

Nästa dag var det dags att pröva på att paddla kanot. Barnen tyckte det var lite läskigt men de tog alla mod till sig och tyckte sedan att det var jättekul!

Fort paddlade de iväg. Det blåste dock så mycket att en del inte orkade paddla tillbaka utan fick bogseras in till bryggan.

När det regnade som mest hölls informationen under de presseningtäckta matplatserna.

Fyra dagar rusade iväg och så var det dags att riva hela lägret åka hem igen!

Av Mia - 2 juni 2010 22:42

Dag tre med VAB. Idag har det känts som en låång dag. L vill hoppa på studsmattan och spela fotbollsmatch men jag säger nej. Springa i vattenspridaren, nej. Gå hem till några kompisar och leka, nej. Cykla till leksaksaffären, nej. Idag är han feberfri men dock väldigt snuvig så en lugn sista dag hemma fick det bli.

Vi plockade en liten bukett i trädgården....

Och medan lilleman tittade på film så satt jag brevid och kanderade blommor.

Det är ju så enkelt och blir så fint! Först pensla på lite uppvispad äggvita och sedan strö över lite strösocker eller florsocker.

Jag kanderade bara ätliga blommor, syren, pelargoner och äppelblommor. Nu får de torka ett par tre dagar tills både äggvitan och blomman har torkat helt. Sedan lägger jag dem i en burk eller ask i väntan på att de får pryda en tårta eller kaka. Syrenen smakar så ljuvligt!!

Sedan var vi i trädgården och letade efter Kent, en vinbärssnäcka vi hittade i grönsakslandet igår och lillsonens nya snigelkompis. Som ni vet är förra årets lillsnigel begravd i en kruka efter en tragisk trampolycka i trappan. Så nu får man gå och leta i trädgården innan vi klipper gräset eller springer i trappan så att samma tragiska öde slipper drabba snigeln Kent. Hua, hoppas att han inte råkar illa ut på vår tomt det skulle krossa hjärtat på L. Denna snigel är ju tack och lov mycket större, puh, då blir det lite lättare att se honom.

Medan maken lade barnen, pysslade jag ihop ett stort, litet kort till morgondagens studentuppvaktning. Tänk att våra vänner har barn som "redan" tar studenten! Oj vad tiden går fort! Och våra "småttingar" går båda två i skolan fr o m i höst! På ett sätt är det positivt och befriande på ett annat är det lite jobbigt, för om det gick så här fort att komma till skolåldern, hur fort går det inte att komma till just studentåldern och flytta hemifrånåldern?!

Av Mia - 31 maj 2010 16:00

Lillsonen är dålig, grönsnuvig och febrig, så vi blev hemma idag.

Jag har införskaffat ett tält inför kommande scoutläger.

Sist jag tältade var med maken. Då tältade vi på Öland på tomten hos våra vänner. Vi hade med en uppbåsbar jättemadrass att sova på, det var den skönaste "säng" jag sovit i! Då hällregnade det och blev ett hemsk åskväder. Jag vaknade av att jag trodde att maken låg och tände och släkte ficklampan i ansiktet på mig för att skoja men han sov, det var blixtar. När vädret lugnade sig efter några timmar och vi äntligen kunde sova kom kajjorna i hundratal och tjattrade och kastade bär på tältet. Efter ett par timmar flög de vidare och då fick vi sova en timme eller två till. Dagen efter var vi sköra som äggskal, herregud man gick som i trans. Aldrig mera tält sa vi då.

Några år innan skulle vi också tälta och då var det också på Öland. Vi skulle tälta i närheten av en mur och en lövhög vid svärföräldrarnas hyrda stuga. Haha! Det var ett stort skämt! Det började så bra och var så mysigt men när vi väl lagt oss började det att prassla, ila, hasa utanför tältet. Efter några timmar låg jag stel  och stirrade på tältväggen för att se om en siluett på en man med kniven i högsta hugg skulle avspeglas på tältduken men det gjorde det inte,  istället dök ett nytt mystiskt ljud upp. Vi gav upp, vi tassade in i stugan och la oss på golvet, haha!  Innan har jag verkligen gillat att tälta men efter det var jag mättad :-)

Men nu är det alltså dags igen. På kul provade jag att sätta upp tältet idag, bra att se att alla delar finns och att det är helt och fint. Sonen ville gärna vila och läsa en bok i tältet så det var ju ett ypperligt tillfälle att pröva.

Från start...

... till klart! Det tog bara 18 min. Det känns helt ok för att vara första gången.

Sedan blev la vi oss i tältet och L tog med en blå nalle och det var frid och fröjd.

Det får stå och vädras en stund så packar jag ner det ikväll. Förhoppningsvis går det lite snabbare. Nej nu ska vi bädda ner oss och titta på en film och dricka lite saft med is.

Av Mia - 30 maj 2010 21:07

Idag var vi och hälsade på mamma ute på landet. Vi åt årets första rabarberpaj, det var verkligen gott! Med vårt hus följde en gammal rackarns rabarberplanta men efter några år vart den så kärv och bitter i smaken att jag till slut var tvungen att gräva upp den och återvinna den i komposten.

Varje sommar när jag äter rabarber tänker jag att jag ska köpa en ny planta men det har inte blivit av och det beror på att vi inte har någon riktigt bra plats och som är i full sol! Det skulle vara om jag satte den mitt i gräsmattan! Vi har träd överallt och de blir bara större och större. Fördelen är att i år försvann grannhusen bakom grönskan på 14 dagar, haha!

Jag vill inte ta bort något träd. Jag är väldigt glad för våra fruktträd och använder all frukt de ger. Nej, jag tror att vi får ta hit en proffessionell trädklippare som får skulptera om dem så får vi mer sol på det viset istället. Jag tycker det är synd att ta ner träd om de inte är sjuka eller verkligen inte kan åtgärdas på annat sätt. För trots allt lånar man en bit mark för att bruka en liten tid, sedan ska den överlämnas och förvaltas av någon annan tills det är dags att byta igen.

Om man någon gång har vilat sig mot ett träd, legat på marken nedanför och tittat på hur solljuset silas genom löven eller mediterat vid en trädstam så vet man vilken fantastisk effekt det har på välmåendet och humöret! Man blir kort och gott "jordad" och stilla i sinnet. Efter några sådana erfarenheter skär det i hjärtat att såga ner ett träd och ta död på det.

På landet hade Mamma väldigt många olika tulpaner i blom! Hemma hos oss har de redan blommat över.

Den här var Pionvacker. Välfylld.

I år har vi inte fått så mycket gullvivor hemma men desto mer plantor av gullviva fick jag med hem!

På vägen hem somnade lilleman i bilen, han har varit lite varm, blank i ögonen och genomförkyld idag, jag hoppas att det inte bryter ut utan går tillbaka.

När vi väl var hemma flög vi lite gummisnodds-proppellerplan i trädgården och sedan tog jag hand om den skatt som väntat i bakluckan.

"När handen arbetar vilar tanken".

Av Mia - 29 maj 2010 22:55

Vi drog på oss gummistövlar och regnkläder i morse.

Sedan körde vi förbi en marknad och gjorde lite personliga fynd. Maken hittade en charmig mintgrön smörgåsgrill från 50-talet, lilla sonen en motorcykel i metall och ett par fräsiga extra gummistövlar som jag tyckte han behövde. Själv jag hittade en bordsskyffel. Efter det åkte vi vidare i vår jakt på grodyngel! Det är kanske lite sent att hitta grodyngel men tack vare att det har varit så kallt finns de i våtmarken än :-)

När vi kom fram och traskade genom skogen tog det inte mer än 5 min innan vi såg en blandning av små nya yngel och lite äldre rundmagade yngel simmandes runt i ett kärr. Vilken lycka, lillsonen blev exalterad och fångade de små "bollarna" och skopade upp i en burk. Det var så sankt och mjukt att jag fick hålla i honom så han inte skulle tippa i . Han försvann ner i marken med hela ena gummistöveln men det var ju tur att vi köpt ett extrapar på marknaden som han nu fick inviga. Tänk vad härligt det är att ha lite kvinnlig intuition :-)

Väl hemma flyttades de blivande grodorna över till en stor gammal patentburk. Nu kan vi se hur de växer dag för dag. Jag fångade grodyngel på landet när jag var liten men har inte gjort det sedan dess så nu ska det bli kul att följa händelseförloppet igen och se hur de går från yngel till små grodor...

Killarna tycker det är spännande att titta på hur de simmar omkring i sin burk. Nu får de vara hos oss några dagar innan vi släpper vi ut dem vid sjön igen.

Stora sonen är rädd att vi ska ha hoppande grodor i hela huset i morrn, men jag  förklarade att dels tar det flera dagar innan de blir färdiga grodor, dels ska de vara utomhus där det är svalt. Då blev han nöjd.

Fina är de! Skillnaden på ett grodyngel och ett tidigt människoyngel är ju inte så stor! :-)

Av Mia - 22 maj 2010 22:07

Började dagen med frukost ute i solen, ljuvligt!

Sedan var det dags att åka till stora sonens fotbollsmatch. Det blev oavgjort 2-2. Max blir ständigt bättre och modigare på plan och det är så kul att se hur han hittar sitt fotbolls-självförtroende. Hela laget kämpade toppenbra idag!

Sedan blev det lunch för oss och medföljande kompisar på "Det gyllene M:et". Då en av papporna fyllde år sjöng vi och hurrade för honom. Maken sa" Hehe, nu tittar folk på oss och tänker att vad tragiskt att fira en vuxen man på Mc D" Haha! Sedan fick vi alla varsin ballong :-)

När vi kom hem hade barnen med varsin kompis och medan de lekte hann jag skura hela altanen, för hand med rotborste minsann :-) Gissa om jag kommer att vara mör i kroppen imorrn... Tur att svärfar kom förbi på en pratstund och lite kaffe, det blev en trevlig och välförtjänt paus.

Efter middagen oljade vi in hela räcket och lite av golvet.

För att fira vår altanframgång firade vi storstilat på den lilla yta som fortfarande gick att disponera. En upp och nervänd hink och två stolar fick plats och det var precis vad som behövdes.

När barnen lagt sig igår kväll stod jag på balkongen en stund och njöt av alla dofter och tittade på all blomsterprakt, träden är översållade av vita blommor!

Ja det är fantastiskt att "Vår-sommaren" är här. Jag trodde att resan till Spanien skulle mätta behovet av värme och grönska men det var bara en liten teaser.

Jag tror att resan gjorde mycket gott! Hela familjen fick sin lilla paus och avkoppling, nu är alla nöjda och harmoniska och det lite trötta vardagsgnabbandet försvann helt. Vi har fått fylla på energidepåerna och sovit bra och fått sol och värme och nu fortsätter det hemma.

Vi har inte haft överbokade helger än utan har haft tid att "bara vara". Det kommer verkligen inte av sig själv utan måste planeras in, med två sportaktiva barn och stor vänskapskrets för både stora och små så har vi oftast fullbokade helger och det kan ge mig lite panik ibland, ett par tre helger går bra men sen längtar jag efter eget umgänge med min familj utan umgänge med andra eller besök av barnens kompisar. För många kalas på en helg är också ett litet gissel vissa månader. Men nu kommer lugna månader framöver.

Idag har varit en toppendag och fler sådana ska det bli! I morgon har vi ingenting bokat och det är så ljuvligt skönt!

Vi pratade om det idag, nu känns det inte som en evighet fram till semestern utan den kommer tillräckligt snart, energin räcker hela vägen fram. Tänk om man hade möjlighet till en semestervecka eller två både vår och höst samt en lång semester mitt under sommaren då skulle man alltid vara i sitt Esse :-) En bättre version av mig själv helt enkelt!

Ha en trevlig kväll!

Av Mia - 18 maj 2010 21:27

Idag har vi ätit ute på en trevlig restaurang och firat vår bröllopsdag. Maten var så ljuvligt god och omgivningen var så väldoftande, så frodigt grön, i en anlagd park med damm. Nu är magen full av ljuvliga smaker och munnen ler fortfarande av den ljuvligt lena krämiga vita chokladmoussen med rosenröd syrlig rabarberkompott och knaprigt mandelflarn. Ja, hela kvällen har varit som ett balsam för själen :-)

När vi kom hem så har löven slagit ut i träden och plommonträden är översållade av vita skira blommor! Så fint! Det är aldrig så vackert som i början av våren/sommaren! Bakom pojkarnas fotbollsmåll blommar det lavendelfärgade tulpaner! Plötsligt försvinner grannarnas hus bakom grönskan och vi får en mer avskild oas.

Ser fram emot en härlig vår, midsommar, långa picnicar och värme, på tal om det så hörde jag en spåman (som spår i fiskfenor) att sommaren i Stockholm skulle bli varm och fin i år,jag är övertygad om att han har rätt.

Jag måste ut och plocka maskrosblommor i dagarna för att kunna göra sveriges svar på lönnsirap =maskrossirap. Äter man av den slipper man dessutom höstens förkylningar sedan :-)