Alla inlägg under februari 2011

Av Mia - 23 februari 2011 21:42

  

Blev SÅ GLAD häromveckan när jag såg att det spritter av små, små plantor i krukorna i farstun! Jag har druckit en del kamomill thé på sistone, bryggt, helt enkelt, på torkade kamomillblommor. Det som blir kvar i tekulan brukar jag tippa ner i vattenkannan och vattna blommorna med. Och de små fröna har alltså grott!


  

Helt otroligt! De har blommat, plockats, torkats, fått kokande vatten över sig, sedan svalnat och lagts i blöt och vattnats ut i en kruka och känt livslusten spira så starkt att de börjat gro!! Hoppas de klarar sig så att jag kan skola om dem till egna krukor.


Vi har fått tillökning i familjen, det blev en liten diskmaskin :-) Första veckan var jobbig, jag störde mig väldigt på att jag inte visste hur ofta man skulle sätta igång den, var det efter varje måltid eller skulle man spara disk och sätta igång den när den var full? Men då blev det disk som inte fick plats, skulle man både handdiska och maskindiska då? Hur skulle allt placeras i den, hur lång tid tog de olika programmen etc etc men sen infann sig lugnet och alla i flocken, även jag, vande sig sakta vid den nya medlemmen  ;-)


Nu har jag diskat en gammal vattenkokare med dosa och allt och den blev som ny! Har även diskat tvättmedelslådan till tvättmaskinen och fick bort gammalt slemmigt sköljmedel och tvättmedel! Jippie :-) Ja nu är vi sams och den har förtjänat sin plats hos oss :-)


 

Tvättnötter, delade utan kärna.

Funderar en del på  det här med maskindiskmedel. Nu har vi Änglamarks miljövänliga tvätt-tabletter och sköljmedel. Efter att ha maskindiskat i ca 2 veckor börjar vissa bestick och skålar se fula ut. Vet ej om det beror på maskintvättandet eller tvättmedlet. Kom på att jag har läst att man kan använda tvättnötter till att tvätta kläder och disk med.


  

Jag har inte velat använda dem till klädtvätt, eftersom jag prövat det och jag tyckte att kläderna luktade surt/syrligt efteråt. Men efter det hällde jag ut de kvarvarande tvättnötterna på ett fat så att de fick vädra bort en del av sin syrliga doft!


  


Jag prövade att använda nötskalen i diskmaskinen och det gick bra. Det doftade syrligt när jag öppnade luckan men disken luktade inte och blev inte heller så där konstigt klibbig/hal som den blir med maskindiskmedel. Det kändes mer naturligt. Så jag är nöjd!


Nu återstår att se om det sliter mindre på porslinsytor mm. Jag använde två nötter, 4 skalhalvor till nysmutsad disk (vi har en 9 kuverts diskmaskin). De går att använda tre gånger, innan de naturliga tensiderna tar slut :-) Vi får se hur det fortlöper, jag ska bara övertyga maken om att använda dem med så vi får ett rättvist svar.


Sov så gott!


Av Mia - 12 februari 2011 22:22

  

Häromdagen kom det massor av snö. Över en natt fylldes trädgården med höga drivor och återigen försvann den lilla lavendelkorgen utanför källardörren, under ett snöberg. Det hade precis töat så pass att jag han se att plantorna överlevt den kalla vintern, de kikade fram lite yviga och tilltufsade men vid god vigör :-) Nu ligger de nedbäddade under ett nytt snötäcke. Samma sak med det lilla fikonträdet ute på altanen, men jag ser att det har bildats små bladknoppar ute på grenarna. Det betyder att våren är på väg trots allt!



   

Vi har åkt lite skidor, kul att barnen är så stora att de kan åka skidor för egen maskin.




    

Lillkråkan behöver fortfarande lite hjälp i backarna men lär sig fort!



  

På kyrkogården växer en gammal knotig hängbjörk.



  

Trädkronan tillsammans med all snö bildar ett vackert tak.


Året fick en lustig start, först jag fick virus i min lilla dator, sen försvann vår uppkoppling och efter många långa samtal till dyr experthjälp kom det igång bit för bit. Men min gamla älskade dator har fortfarande ingen uppkoppling till nätet... där har jag mina bilder och redigeringsprogram... inte ens en kabel får gammeldatorn att piggna till. Så nu får jag och favoritdatorn handikappsanpassa och flytta tjänsterna med hjälp av ett litet fickminne :-)


Jag hittade en bild som gav en stark akut längtan :-)

Det var en bild på lillkråkan sittandes i en vattenkälla i Spanien. Det var en solig varm dag. Jag minns hur solen värmde både kropp och sinne, jag minns känslan av en varm strålande sol mot huden och det känns som en evighet sedan! Det är precis vad jag längtar efter, varm sol mot huden, varma vindar som fläktar och ljudet av måsar och av vågor som slår mot stranden...


  

Det kommer ju att dröja ett tag innan sommaren är här, så i väntan på värme får jag fokusera på somriga, glada, uppiggande, färger... som några citroner och äpplen i fruktskålen...eller som några färgglada blommor på en gammal järnbricka :-)


Jag håller på att planera vad som ska göras i trädgården i vår.

Jag har en idé hur vi ska ordna ett dekorativt vind och insynsskydd med hjälp av armeringsjärn och humle. Jag tänkte odla honplantor för de dekorativa och även terapeutiskt verksamma kottarnas skull. Sedan ska jag ta hem fler plantor av johannesört. En både fin och praktisk kompost behövs. Och så har vi några underbart fina gamla vita rosor som jag ska försöka dela på och sprida ut för att täcka en större yta. Planerar att kalla in lite familjär förstärkning för att hinna få mycket gjort på kort tid :-)


Må så gott!



Ovido - Quiz & Flashcards