Alla inlägg under december 2009

Av Mia - 31 december 2009 00:16

  


Natten/dagen började illa med halsont och feber och senare insåg jag att jag även var magsjuk.... har sovit mest hela dan men just nu e jag pigg! Tittar på tv med maken råkar hamna på Rock`n roll hall of fame på svt. Wow vilka artister och underbar musik! En vissen dag slutade med musik-rus och lycka! Ja den här dan blev inte så dum ändå ;-)


Det finns inget som kan göra mig lycklig snabbare än bra musik eller vacker natur, underbart! Ja fina ord från barnen, maken, nära och kära, glädjer och värmer läänge men musik kan vända humöret på två sekunder. Från åska till solsken.


Jag hoppas jag mår bättre imorrn så att jag kan vara delaktig i nyårsfixandet och familjen :-)

Ha en toppenkväll!

Av Mia - 27 december 2009 11:57

  


Isigt kallt är det idag... pojkarna spelar Olympic games på Wii, just nu är det konståkning som gäller, kul, i denna familj har vi verkligen jobbat med genustänkande ;-)


Igår morse åkte vi och spelade pingis, minstingen övar upp sitt bollsinne. Hans fokus låg mest på att öva servar vilket innebar mycket extraspring för att fånga bollen som flög vilt, både hit och dit... Idag är jag möör i ben och rumpa, inte visste jag att en dryg timmes spring, knäböj och hopp skulle ge effekt.


Igår skulle jag bara ligga på spikmattan en liten stund efter det att jag gått och lagt mig...dum som jag var la jag den under ryggen mot bar hud... det gjorde hemskt ont  men jag tänkte att jag skulle härda ut då det släpper efter en stund....somnade! Vaknade 01:39 av att det kändes som om det brann i ryggen, väckte maken och frågade om jag blödde på ryggen?..........Nej men du är alldeles röd. Hmm, la mig på sidan...jag hade så jäkla ont och kände mig såå himla ynklig...men jag lyckades somna om till slut.

Idag känns det bra igen, tack och lov. I fortsättningen blir det spikmatta på dagtid med tunn elastisk topp emellan, för det har varit så behagligt! Först pirrigt, sedan avkopplande! Har använt den varje dag sedan jag fick den, inkl julafton. Den är kanonbra, sätter igång blodcirkulationen, mjukar upp kroppen, ryggen i mitt fall, lugnar, ger bättre sömn mm. Har du funderat på en så köp en på mellandagsrean :-) 


Nu ska jag till gymmet och träna lite och sedan åka med familjen i pulkabacken!


Ha en bra dag!

Av Mia - 26 december 2009 12:43

Julen har varit lugn och harmonisk för en gångs skull! Jag är såå nöjd! Det blev ingen stress dagen före dopparedagen utan vi kunde njuta av lugnet på kvällen och mysa i soffan! Det har inte hänt de senaste åren ;-) Från och med denna jul ska jag alltid börja med saker och ting i god tid för att få en lika behaglig jul som i år!  Denna jul kunde jag verkligen koppla av och vara närvarande i kyrkan på fm, vi lyssnade på fina sånger, massor av barn fyllde krubban med djur, kameler, krokodiler, papegojor, åsnor, gosedjurslamm mm det är så roligt att se och höra deras iver att berätta vad de vet och kan om jesus och stjärnan osv, jag har aldrig sett så många barn i kyrkan som just på julaftonmässan.De pratar fritt och tittar och pekar och leker med sina syskon, allt är tilåtet och det är väldigt avspänt! 


Svärfar med sambo kom hem till oss lagom till Kalle Anka, sedan kom tomten och sedan var det dags för middag. Vi åt och mös och åt och mös, de hade med en fantstiskt god sill och snaps på årets svarta vinbär och trinda kryddiga köttbullar. Resten hade jag ordnat med. Barnen var glada och förväntansfulla inför resterande julklappsöppning. Jag fick en spikmatta som jag önskat mig, jippie :-) och så fick jag även en liten jättefin laptop av maken som tyckte att jag i fortsättningen kan sitta i soffan och surfa och fixa med min dator och inte alltid försvinna upp på "kontoret". Jättekul, tycker jag!


Pojkarna var jättenöjda med sina saker och tyckte att det här var den bästa julen :-)


Idag fyller min mamma år så vi ska dit och byta både julklappar och födelsedagspresenter.


Jag önskar er alla en riktigt god fortsättning så länge! 

Av Mia - 9 december 2009 21:25

  


Har känt mig klar i knoppen efter att börjat dricka min 1/2 dl acaimust varje morgon, fantastiskt vad lite bär kan göra för kroppen!Känner mig inte lika fotbollsrund längre men jag måste verkligen börja träna regelbundet det fungerar inte att finpromenera några dagar i veckan.


Jag har inte ätit godis sötsaker mm på snart två veckor men idag trillade jag dit. Igår hade jag uppbådat mod och stålsatt mig vad gäller mjuka kakor och lussebröd inför ett sent kvällsmöte men idag var jag inte förberedd och på jobbet stod ett fat med mjuk pepparkaka med tranbär, ja herregud jag är inte mer än människa, det var jag och där låg papparkakan och vi var ensamma i köket, den doftade ljuvligt....såg väldigt god ut med sina vackra lysande prickar.. ja det vart helt enkelt kärlek vid första ögonkastet! Och gissa om det ställer till det resten av dagen och nu på kvällen, triggar man söt eller skräpgenerna så får man kämpa långt efter att man har glömt bort hur det smakade. Men det känns som om det är värt det!Nu är det bara att hoppa på hälsotåget igen.


I helgen ska jag och barnen baka julgodis traditionsenligt med min syster och hennes dotter, det ska bli såå trevligt! I år är vi hos mig/oss. Det är en av årets höjdpunkter, det brukar bli mycket fniss och bus :-)


Har skrivit ihop en snygg banner till lördagens julmarknad. Vi ska sälja hembakat för att få in pengar till klasskassan och kommande klassresa nästa år. Det ska bli roligt, hoppas hoppas att det kommer lite snö eller sol så man kan få lite ljus under helgens lediga dagar!


Har använt dagsljuslampan väldigt lite, dvs de dagar jag inte kommit hem alltför sent. Men jag måste bara bekräfta att man verkligen blir piggare i det ljuset. Det känns som om man vaknar om ni förstår vad jag menar? Det säger klick i huvudet och helt plötsligt känner man sig pigg och alert.


Nu ska jag ner och ordna med stora sonens matsäck imorrn ska klassen på utflykt och se och lära sig hur man firade jul förr. Mycket intressant och lärorikt tycker jag! Det är inte lätt att föreställa sig hur julen var förr när man är liten.


Ha en trevlig kväll! God Natt!




Av Mia - 4 december 2009 22:47

  

Kärlek är: när maken köpt en god liten bär och nötmix till mig...


Herregud vad det är skönt med fredag! Har varit så trött de senaste två dagarna så denna fredag har varit hett efterlängtad.


Har lagt fokus på mer hälsosam mat och dragit ner på kolhydrater slutat helt med vetebröd, vitt bröd, godis, läsk, halvfabrikat mm mm. Inte för att jag äter mycket av det, men mer än jag mår bra av. Kaffe slutar jag kanske med igen men just nu behöver jag mitt ljuvliga kaffe.


Äter mer "ren mat", bladgrönsaker, rotfrukter, fisk, nötter och frön, spirulina, yoghurt mm då jag helt enkelt mår så mycket bättre av det både i kropp och knopp! Idag var jag på hälsokosten och köpte en Acai-kur dvs en flaska med acai dryck till 14 dagar, för att få i mig massor av antioxidanter + den oerhört positiva effekten att den även verkar som en utrensningskur, en lätt fasta. Så det blir ett par veckor med mycket vattendricka för att skölja ur kroppen och få bättre effekt.


Igår blev jag så sugen på musslor och bestämde mig för att koka soppa och det blev så gott!


  

Det är ju så enkelt att fräsa lite grönt, slå över buljong och lite vin låta koka och så i med musslor, på med locket och voila!


Jag tycker att det är avkopplande att tvätta och putsa musslorna... de får ligga i en stor skål under fint rinnande vatten en stund sedan tar jag bort alg-skägget men det finns ju bara på ett fåtal musslor, så det går ganska snabbt.


Jag bjöd över några vänner när jag bodde själv, för länge sedan och då hade jag en buffé med bla gratinerade musslor. Jag fick några personer som inte tyckte om musslor att våga prova och de tyckte faktiskt om det! Så är du minsta lilla nyfiken på musslor, så koka dem i vatten, vin eller buljong och öppna dem och släng den tomma skalhalvan. Lägg på saltbeströdd plåt. Lägg på en god smakrik fyllning och lite parmesan på toppen, gratinera en stund, sedan har du musslor som inte smakar så mycket "mussla" att börja med, helt enkelt en bra inkörsport i musselsvängen :-)


Köpte en fin inbunden anteckningsbok idag för att föra dagbok över vad jag äter, hur jag mår, hur jag motionerar, mediterar, promenerar mm mm


Jag har även tagit kontakt med en salong som gör hår och mineralanalys för ett besök i början på nästa år. Gjorde en för ett par år sedan och det var fantastiskt intressant att få ett litet kompendium över kroppens hälsostatus, bla mineraler vitaminer, gifter, surhet, mM m. Så det känns spännande att göra om det och se hur det ser ut nu!


Ha en trevlig kväll!


Av Mia - 2 december 2009 21:41

  

Kransen har hittat in och sitter nu på dörren...


Barnens kalendrar sitter på väggen....


    

..och inspekteras flera gånger om dan...kanske har de fyllts på igen?? 


Tack för frost och minusgrader! Äntligen kan jag föreställa mig att julen och vintern är på gång! Jag behöver inte snö, nej lite frost, en bil att skrapa på, lite asfalt- och gräsglitter räcker för mig! I år ska vi inte upp till Dalarna under vintermånaderna så jag har liksom ställt in mig på att inte få uppleva en snöfylld Carl Larsson vinter i år. Så i brist på Dalarnas snödjup och med vanan av brungrå sörja de senaste veckorna så känns Stockholmsfrost plötsligt lite lyxigt, julgransglittrigt!


Har försökt att fota det vackra mörkerglittret i löven på tomten men de vill liksom inte fastna på bild, det är inte meningen att någon annan ska få se hur fint det glittrar och strålar i gräset och löven hos oss. Samma sak med barnens adventskalender, när man fotar i mörker blir det inte bra hur man än gör! Det blir blaskigt, överexponerat eller tokblänk av blixten. Glittrig text och siffror försvinner med blixten.


I morgon bitti ska jag försöka få med månen på bild, den var enorm och strålade bakom grannens hus i morse, enormt läcker! Samma sak när jag åkte hem från jobbet, men då var det solnedgång, jag tog en bild med mobilen men det enda som syntes var några suddiga konturer och ett ljust blänk, nej usch, det gick inte alls!


Nog om det, idag har jag inget vettigt att säga, god natt!





Ovido - Quiz & Flashcards