Direktlänk till inlägg 17 februari 2010

Surdegsfrossa

Av Mia - 17 februari 2010 19:29

  

Jag har kommit in i en bakperiod. Prövar olika sorters bröd och olika mängder jäst. Brödet ovan har en mild liten smak av råg. Det blir saftigt och fylligt med små fina hål.


Jag måste börja med att prata om färsk jäst. Jäst är fantastiskt!

Den håller mycket längre än bäst-före-datumet antyder. Blir den lite torr så låt den förjäsa en stund i vätskan så blir brödet/vetebrödet finfint i alla fall! Tycker du om att smaka på jäst, så beror det kanske på att du har B-vitaminbrist, så hugg in  ;-)


Om du ska använda ett halvt paket jäst så dela det inte på "mitten" utan dela det från nedre hörnet tvärsöver till motsatt övre hörn. Då får du två jämna 25 gr bitar. Ska du ha ca 10 gr, dela triangeln en gång till. Ska du ha ca 5 gr dela en liten triangel en gång till. Min erfarenhet är att ett gram mer eller mindre inte gör så stor skillnad i "vardagsbakandet".


Sen måste jag säga något om degvätska också. Har du tittat, läst och sniffat bland mjölsorterna i en välsorterad affär och valt några spännande sorter, så måste du tänka på vilken degvätska du ska välja. Jag rekommenderar varmt att du inte väljer vanligt standardmjöl, ta gärna ekologiska sorter, Saltå kvarn gör smakrika kvalitativa mjöl. Istället för vetemjöl, ta vetemjöl special, eller ännu bättre ett siktat dinkelmjöl. 


Om du verkligen vill känna smaken och doften av de mjöl du köpt så använd vatten som degvätska. Då får du ett smakrikt bröd som bli gott med bara lite smör på! Samma sak om du har nötter och frukt i, den sötman och nötigheten vill du njuta av så ta vatten. Har du ett neutralt mjöl kan det få lite god syra av tex fil eller youghurt. Om det är ett vanligt 1-timmes-jäst bröd ger mjölk, fil etc ett saftigare bröd.


Vill du ha ett bröd med mjuk skorpa pensla det med ägg innan gräddning.

Vill du ha lite hårdare skorpa låt det vara naturellt.

Vill du ha knaprig yta ställ in en långpanna (under brödgallret) när du sätter på ugnen och häll i ett stort glas vatten precis innan du sätter in brödet för gräddning, ångan ger en ljuvligt spröd skorpa.


Låt brödet svalna på galler efter gräddning, så att sista jästen får ånga ut och skorpan får sätta sig. När det svalnat helt kan det läggas i påse och ev frysas in.


För att göra bröden på bilden ovan, det blir 2 st, se recept nedan.


Dag 1 blanda väl:

25 gr jäst (den blå jästen, jag använder aldrig den röda oavsett vad jag bakar)

2 dl ljummet vatten

1 tsk honung

4 dl fint rågmjöl i en bunke. Täck med plastfilm och handduk och ställ varmt.


Dag 2, tar du fram surdegen.

Känn hur ljuvligt syrligt den doftar och se alla små små jästhål i degen. Den mår bra! Tillsätt nu:

5 dl fil, youghurt, mjölk eller vatten.

1 msk salt

10-11 dl dinkelmjöl eller vete

Blanda knåda degen väl, låt jäsa 2 timmar.


Ta upp degen och knåda den väl. Dela i två delar och lägg i smord brödform eller direkt på bakplåtspapper. Sätt ugnen på 225 grader. Låt bröden jäsa i 30 min.


Grädda i 30 min på nedersta falsen. Skaka försiktigt ut bröden ur formarna och låt "torka" ett par minuter innan du tar ut dem ur ugnen.


Låt svalna på galler.


Jag har satt en ny surdeg ikväll, den ska jag baka ut imorrn. Recept kommer.

  

Ha en trevlig kväll!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 19 februari 2012 21:58


    Gråingarnas segertåg i hårbotten. Medan jag väntade på att lilla sonen skulle somna passade jag på att massera in en kallpressad ricinolja ihår och hårbotten. Det var kletigt och segt, lite som oljornas svar på långfil... men till slut had...

Av Mia - 4 september 2011 22:05


  För en tid sedan var jag hos en kvinna som hade just den sortens vallört jag letat efter. Jag var överlycklig då jag fått ok att gräva upp några småplantor i utbyte mot en ansiktskräm. Jag tog med småplantorna hem och grävde ner både rotbitar oc...

Av Mia - 20 augusti 2011 12:16

Jag och fyra kollegor gjorde ett besök på Nordens Ark.      Vi åt lunch, brevid Amurtigrarnas hägn. Fantastiskt att se dem så nära inpå. Hade jag inte förstått hur stora de var innan, så förstod jag det definitivt nu!      Tiger, kattdjur...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Ovido - Quiz & Flashcards