Direktlänk till inlägg 30 maj 2010

Morsdagfirande och plantor

Av Mia - 30 maj 2010 21:07

 


Idag var vi och hälsade på mamma ute på landet. Vi åt årets första rabarberpaj, det var verkligen gott! Med vårt hus följde en gammal rackarns rabarberplanta men efter några år vart den så kärv och bitter i smaken att jag till slut var tvungen att gräva upp den och återvinna den i komposten.


Varje sommar när jag äter rabarber tänker jag att jag ska köpa en ny planta men det har inte blivit av och det beror på att vi inte har någon riktigt bra plats och som är i full sol! Det skulle vara om jag satte den mitt i gräsmattan! Vi har träd överallt och de blir bara större och större. Fördelen är att i år försvann grannhusen bakom grönskan på 14 dagar, haha!



Jag vill inte ta bort något träd. Jag är väldigt glad för våra fruktträd och använder all frukt de ger. Nej, jag tror att vi får ta hit en proffessionell trädklippare som får skulptera om dem så får vi mer sol på det viset istället. Jag tycker det är synd att ta ner träd om de inte är sjuka eller verkligen inte kan åtgärdas på annat sätt. För trots allt lånar man en bit mark för att bruka en liten tid, sedan ska den överlämnas och förvaltas av någon annan tills det är dags att byta igen.


Om man någon gång har vilat sig mot ett träd, legat på marken nedanför och tittat på hur solljuset silas genom löven eller mediterat vid en trädstam så vet man vilken fantastisk effekt det har på välmåendet och humöret! Man blir kort och gott "jordad" och stilla i sinnet. Efter några sådana erfarenheter skär det i hjärtat att såga ner ett träd och ta död på det.


 


På landet hade Mamma väldigt många olika tulpaner i blom! Hemma hos oss har de redan blommat över.


 


Den här var Pionvacker. Välfylld.


 


I år har vi inte fått så mycket gullvivor hemma men desto mer plantor av gullviva fick jag med hem!


På vägen hem somnade lilleman i bilen, han har varit lite varm, blank i ögonen och genomförkyld idag, jag hoppas att det inte bryter ut utan går tillbaka.

När vi väl var hemma flög vi lite gummisnodds-proppellerplan i trädgården och sedan tog jag hand om den skatt som väntat i bakluckan.


 

"När handen arbetar vilar tanken".



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 19 februari 2012 21:58


    Gråingarnas segertåg i hårbotten. Medan jag väntade på att lilla sonen skulle somna passade jag på att massera in en kallpressad ricinolja ihår och hårbotten. Det var kletigt och segt, lite som oljornas svar på långfil... men till slut had...

Av Mia - 4 september 2011 22:05


  För en tid sedan var jag hos en kvinna som hade just den sortens vallört jag letat efter. Jag var överlycklig då jag fått ok att gräva upp några småplantor i utbyte mot en ansiktskräm. Jag tog med småplantorna hem och grävde ner både rotbitar oc...

Av Mia - 20 augusti 2011 12:16

Jag och fyra kollegor gjorde ett besök på Nordens Ark.      Vi åt lunch, brevid Amurtigrarnas hägn. Fantastiskt att se dem så nära inpå. Hade jag inte förstått hur stora de var innan, så förstod jag det definitivt nu!      Tiger, kattdjur...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Ovido - Quiz & Flashcards