Direktlänk till inlägg 31 maj 2010

Hemmadag med rekord i tältbygge.

Av Mia - 31 maj 2010 16:00

Lillsonen är dålig, grönsnuvig och febrig, så vi blev hemma idag.


Jag har införskaffat ett tält inför kommande scoutläger.

Sist jag tältade var med maken. Då tältade vi på Öland på tomten hos våra vänner. Vi hade med en uppbåsbar jättemadrass att sova på, det var den skönaste "säng" jag sovit i! Då hällregnade det och blev ett hemsk åskväder. Jag vaknade av att jag trodde att maken låg och tände och släkte ficklampan i ansiktet på mig för att skoja men han sov, det var blixtar. När vädret lugnade sig efter några timmar och vi äntligen kunde sova kom kajjorna i hundratal och tjattrade och kastade bär på tältet. Efter ett par timmar flög de vidare och då fick vi sova en timme eller två till. Dagen efter var vi sköra som äggskal, herregud man gick som i trans. Aldrig mera tält sa vi då.


Några år innan skulle vi också tälta och då var det också på Öland. Vi skulle tälta i närheten av en mur och en lövhög vid svärföräldrarnas hyrda stuga. Haha! Det var ett stort skämt! Det började så bra och var så mysigt men när vi väl lagt oss började det att prassla, ila, hasa utanför tältet. Efter några timmar låg jag stel  och stirrade på tältväggen för att se om en siluett på en man med kniven i högsta hugg skulle avspeglas på tältduken men det gjorde det inte,  istället dök ett nytt mystiskt ljud upp. Vi gav upp, vi tassade in i stugan och la oss på golvet, haha!  Innan har jag verkligen gillat att tälta men efter det var jag mättad :-)


Men nu är det alltså dags igen. På kul provade jag att sätta upp tältet idag, bra att se att alla delar finns och att det är helt och fint. Sonen ville gärna vila och läsa en bok i tältet så det var ju ett ypperligt tillfälle att pröva.


Från start...

   

 

 


  ... till klart! Det tog bara 18 min. Det känns helt ok för att vara första gången.

Sedan blev la vi oss i tältet och L tog med en blå nalle och det var frid och fröjd.


Det får stå och vädras en stund så packar jag ner det ikväll. Förhoppningsvis går det lite snabbare. Nej nu ska vi bädda ner oss och titta på en film och dricka lite saft med is.

 
 
Tess

Tess

1 juni 2010 22:30

Sicket fint tält och vad duktig du var som fick ihop det! Med lite övning får du ihop det på 2 minuter. Jag är inte där ännu men kanske när jag köpt ett tält och övat ett tag! :) Åhh vad tältsugen jag blir.
Kram

http://www.tessilago.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 19 februari 2012 21:58


    Gråingarnas segertåg i hårbotten. Medan jag väntade på att lilla sonen skulle somna passade jag på att massera in en kallpressad ricinolja ihår och hårbotten. Det var kletigt och segt, lite som oljornas svar på långfil... men till slut had...

Av Mia - 4 september 2011 22:05


  För en tid sedan var jag hos en kvinna som hade just den sortens vallört jag letat efter. Jag var överlycklig då jag fått ok att gräva upp några småplantor i utbyte mot en ansiktskräm. Jag tog med småplantorna hem och grävde ner både rotbitar oc...

Av Mia - 20 augusti 2011 12:16

Jag och fyra kollegor gjorde ett besök på Nordens Ark.      Vi åt lunch, brevid Amurtigrarnas hägn. Fantastiskt att se dem så nära inpå. Hade jag inte förstått hur stora de var innan, så förstod jag det definitivt nu!      Tiger, kattdjur...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Ovido - Quiz & Flashcards