Alla inlägg den 2 oktober 2010

Av Mia - 2 oktober 2010 21:59

Denna helg är min första utbildningshelg. Nu har jag äntligen påbörjat mina studier för att bli örtterapeut :-) Jag har kommit "hem".



Idag hade vi uppstartsprat på förmiddagen och genomgång av vad vi ska läsa, vad som är viktigt att fokusera på och vad som kommer på tentan i april. Jag har fått många intressanta kurskamrater som jag ser fram emot att lära känna mer under kommande år, kul med så många hälso- och örtintresserade!



På eftermiddagen var vi på föreläsning hos ApotekarSocieten på Wallingatan i Stockholm.



Det var oerhört intressant!



Vi har följt den gamla tidens process från torkad ört till ett färdigt preperat (medicin) och tittat på hur tabletter tillverkades, kapslar, extraktioner mm mm, Såg du att det var grönskimrande spanska flugor i första burken?



Det fanns så mycket att lära, titta på och läsa om under rundvandringen i apotekarmuséet. Timmarna räckte inte till. Många vackra gamla ting! Vi var fler som ville veta mer och gräva djupare, så det blir ett återbesök lite längre fram.


Det blev en lång och intensiv men väldigt intressant dag! Är helt full av nya tankar idéer och frågor. Nu måste jag lägga mig så jag är klar i huvudet tills imorrn :-) Då ska vi bla iväg på en örtavandring och se vilka örter vi ska lära känna under kommande år.


Ha en trevlig kväll!

Ovido - Quiz & Flashcards