Direktlänk till inlägg 14 november 2010

Lussebullar av surdeg

Av Mia - 14 november 2010 20:47

  

Jag har varit på utbildning hela helgen. Det har varit underbart lärorik och svårt. Men det känns bra, att det är svårt innebär ju bara att jag börjar lära mig nya saker, som jag inte kunde innan och det är ju det jag betalar för :-)


Så nu ska jag plugga glykosider =flavoner, alkaloider, saponiner, essentiella fettsyror, fysiologi mm. Har inte tenta förrns i april men jag måste helt klart börja redan nu för att hinna läsa in och lära mig detta utantill :-) Puh!


Vi har pratat om Antroposoferna. Vi pratade även om att det är vetenskapligt bevisat att barn som växer upp i en antroposofiskt livsstil drabbas av betydligt mindre allergier. Det beror på flera olika faktorer.


De äter en antroposofisk kost med biodynamiskt/ekologiskt odlade råvaror, undviker i mångt och mycket vaccinationer (mässling, röda hund och påssjuka) de äter mjölksyrade grönsaker och surdegsbröd. Man använder även mindre antibiotika, mindre febernedsättande medel.


Det har en mycket intressant syn på mycket även om jag kanske inte riktigt förstår och håller med om allt. Men jag har lärt mig mycket som jag kommer att använda i min vardag.


Jag har provat att göra lussekatter, eller lussebullar av surdeg. Nu är det inte en ren surdeg eftersom jag tillsätter 5 gr jäst. Det gick jättebra, så jag vill gärna dela med mig av receptet. Jag har gjort som i brödreceptet (som jag tidigare lagt ut på bloggen) men ändrat om det lite för att passa till söta saffransbullar. Det blir ca 22 bullar.


SaffranSurdeg, dag 1.

I en bunke blandar du

5 gr jäst

3,5 dl vatten

50 gram avsvalnat smält smör

1,5 dl creme fraiche eller kesella


I en mortel stöter du

2 påsar saffran

0,5 dl råsocker, muscavado eller farinsocker

häll över det i jäst och vattenbunken.


Tillsätt nu ca 8 dl mjöl (siktat Dinkel, gärna Saltå kvarns eller Vetemjöl special) det blir en lös deg och det är som det ska vara.


Plasta med plastfolie eller lägg in i plastpåse, låt stå varmt över natten.


Dag 2

Degen luktar och smakar syrligt och det är som det ska!

Häll ut den på ett bakbord och tillsätt så mycket mjöl att det blir som en vanlig bulldeg i konsistensen. Dela i två delar och lägg den ena i bakbunken.


Kavla ut en deg och bred över rumsvarmt smör, vaniljsocker samt nymortlade kardemummakärnor. Rulla ihop som en rulltårta och skiva upp och lägg i bullformar, i en muffinsplåt. Gör samma sak med den andra degen. Låt jäsa 1-2 h.


Pensla med uppvispat ägg och strö pärlsocker över. Grädda i 225 graders ugn i ca 10 min.


Låt svalna utan bakduk. Sedan kan de frysas in eller ätas upp!


Lycka till!





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 19 februari 2012 21:58


    Gråingarnas segertåg i hårbotten. Medan jag väntade på att lilla sonen skulle somna passade jag på att massera in en kallpressad ricinolja ihår och hårbotten. Det var kletigt och segt, lite som oljornas svar på långfil... men till slut had...

Av Mia - 4 september 2011 22:05


  För en tid sedan var jag hos en kvinna som hade just den sortens vallört jag letat efter. Jag var överlycklig då jag fått ok att gräva upp några småplantor i utbyte mot en ansiktskräm. Jag tog med småplantorna hem och grävde ner både rotbitar oc...

Av Mia - 20 augusti 2011 12:16

Jag och fyra kollegor gjorde ett besök på Nordens Ark.      Vi åt lunch, brevid Amurtigrarnas hägn. Fantastiskt att se dem så nära inpå. Hade jag inte förstått hur stora de var innan, så förstod jag det definitivt nu!      Tiger, kattdjur...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Ovido - Quiz & Flashcards