Alla inlägg den 9 juli 2010

Av Mia - 9 juli 2010 22:49

Så skönt att det är fredag! Detta har varit en lugn vecka utan sena nätter eller för mycket att göra... ljuvligt skönt! Kärestan överraskade med nytt parasoll, cremevitt, fyrkantigt i stort format! Den blev jättefin på altanen, tack raring! Nu kan vi sitta ute även när det regnar, det gillar ju vi, mysigt!


 

Såg att en av doftrankorna i farstun ömt omfamnar min favoritsten.


 

Har gått och kikat på Johannesörten i några dagar och idag var den perfekt att göra örtolja av! Nu får jag bära in och ut glasburkarna i tre veckor, de behöver utvecklas i sol en stund varje dag och kyla på kvällarna så att oljan förblir toppfräsch. Sedan har jag en ljuvligt läkande och aktiverande Johannesörtolja. Har gjort den på mina favoritoljor, bland annat en handgjord kallpressad olja mald i granitkvarn och en ekologisk kallpressad solrosolja som är mycket rik på omega 9. Oljan blir oljornas olja när den är klar ! Hur kan den bli annat när jag använder de bästa råvarorna och toppar med mycket omvårdnad och kärlek :-)


Har kokat upp flera liter saft idag, jag gillar verkligen att fylla skafferiet. Det är väl en kvarleva från tiden då jag bodde i en grotta och fyllde matförråden till vintern ;-) Inte konstigt att jag tycker att hamstrar är sådana sympatiska djur, haha!


Här är receptet på en klassisk flädersaft:


12 fläderblomsklasar

i stor citron

5 dl socker (Blanda gärna råsocker och strösocker för färg och smakens skull)

4 dl vatten

0,5 krm natriumbensoat (liten kryddpåse, finns i Krydd-& bakhyllan i matäffaren)


Skölj blomklasarna i vatten och låt rinna av. Tvätta och blötlägg citronen i vatten 15 min om den inte är ekologisk, skiva den sedan.

Varva blommor och citron i ett kärl. Koka upp vattnet och häll i sockret, rör om tills det har löst sig. Häll det över blommor och citron. Täck över och låt stå kallt i tre dagar. Sila av. Låt få ett uppkok i kastrull, skumma av. Tillsätt 0,5 krm natriumbensoat.Tappa upp på flaska. Vill du gardera dig mot mögel sköljer du flaskorna med natriumbensoat, alternativt hettar upp dem i ugn och sedan svalna innan du häller i saften. Lycka till!


Nu ska jag ta en filt om mig, tända lite ljus på altanen och ta ett glas vin med maken. Ha en trevlig kväll!

Ovido - Quiz & Flashcards