Alla inlägg den 12 juli 2010

Av Mia - 12 juli 2010 17:40

Idag har vi varit hemma och tagit det lugnt...

Svårt att hitta svalka i denna galet heta del av världen ;-)


Jag har gjort eget iste, det måste ni prova om ni inte har gjort det! Superenkelt.


 

Immig och iskall...ljuvligt!


  


Iste

Häll upp kallt vatten i en kanna (ca 1l).

Lägg i fyra påsar te, jag tog svart te med citron. Ställ kannan i kylskåpet ett par timmar eller tills du ser att det har fått fin färg. Ta bort tepåsarna, häll i ca 1dl outspädd flädersaft (eller äpple, tranbär etc). Häll upp i glas med mycket is, och gärna lite citron och blommor från gurkört som ger en frisk gurk-touch! Eller varför inte tunna skivor av apelsin, äpple, gurka. Svalkar härligt i hettan och släcker törsten! 


Jag har provat att göra iste av Yogi te men det rekommenderas inte, det  blir bättre som varmt te!


Vi har det lite dåligt isolerat på övervåningen så det blir lite utav av en bastu...fast utan björkriskvasten och heta stenar... men det är nog enda skillnaden.


Idag satte vi in en fläkt till killarnas rum, vi hoppas att det ska bidra till bättre sovklimat.  Skulle tro att vi kommer ner till  28 grader vid läggdags, efter vädring och korsdrag.


Inatt var det svårt att sova, vi var dels fundersamma och lite omtumlade efter helgens bravader dels lite överkokta. Maken mår efter omständigheterna bra, han är en fighter. Och så är det faktiskt modigt att våga vara liten och svag ibland. Vi har alla våra segerdagar när vi tror att vi kan övervinna allt och våra mindre bra dagar när man känner sig liten och blir tårögd och ledsen bara för att någon trängs och puttas på tunnelbanan...


Imorrn känner jag mig trygg med att lämna maken själv. Jag ska spendera en het dag på jobbet. Vid närmare eftertanke lånar jag nog med mig pojkarnas fläkt en stund :-)


Ha en trevlig kväll!



Ovido - Quiz & Flashcards