Direktlänk till inlägg 29 januari 2010

Livet e bra härligt!

Av Mia - 29 januari 2010 22:22

Idag började vi dagen med att fira maken som fyller 42. Det blev en bra start på dagen men lite svårt var det att lämna familjen mysandes i sängen med frukostbricka och ge sig ut i minusgrader mot jobbet... jag hade gärna stannat kvar en stund till :-)


Jag har skickat in en ansökan till en ettårig utbildning till örtpedagog. En utbildning jag har velat gå på väldig länge och nu har det blivit möjligt.

Är förväntansfullt pirrig och glad att jag har tagit ett steg i rätt riktning, så som man blir när man känner att man är på rätt spår.


Idag var vi bortbjudna på födelsedagsmiddag hos svärföräldrarna. Det var oerhört god mat! Väl hemma gick jag igenom mailen och såg att jag har kommit in på utbildningen! Jihaa!


  

Som om inte det var nog så har en sats envis äppeltvål som vägrat komma ut ur sin form äntligen släppt så mycket vätska att den kunde bankas ut ur formen idag! Jag har färgat den med malda alger och blev oerhört nöjd med resultatet! Det lönar sig att prova nya idéer hela tiden, det blir många och långa veckor och månader innan jag ser om det lyckats eller inte men till slut hittar hittar jag en ört, en blandning , en olja som ger precis det resultat jag vill ha! Skam den som ger sig!


  

Imorrn blir en sats ringblomsolja klar. Jag ska prova att ha den i schampotvål och i salva.


Var och pratade med min natriumhydroxid-leverantör idag. All tvål är gjord av NaOh och fett och sedan tillsätter man återfettande oljor, eteriska oljor, örter för färg etc. Efter 4-6 veckor har fett och NaOh tagit ut varandra genom en förtvålningsprocess och inget spår av NaOh finns kvar i den färdiga tvålen.


Han har börjat ta in ett nytt kommersiellt märke (med en tillsats) och jag har en känsla av att det inte är bra för huden efter att det har förtvålats och blivit till en tvål. Vi pratade om det en stund, han slog i böcker, produktlistor mm för att avgöra skillnaden på nya och gamla produkten men jag var säker på min sak. Så efter lite prat lovade han att ta hem det gamla märket till mig igen. Det är service!


Ju mer kommersiellt gångbar och ju mer pr som har gjorts för en produkt, desto sämre är den. Det finns speciella barnschampon, babyoljor, feta hudkrämer, matprodukter som syns mycket i tv och deras innehållsförteckningar brukar ge otäckare rysningar än en thriller sent på fredagskvällen. Ju billigare avfall eller biprodukter man tillsätter till en produkt desto mer har man att lägga på massiv reklam. Det gäller både mat och hudvård/kosmetika.


En kollega hade en fet salva ståendes på skrivbordet, samma märke som finns i Sverige, men just denna var köpt i utlandet och där är man inte lika restriktiv och finurlig på att dölja vad produkterna innehåller som vi är i Sverige, så på framsidan står det med stor fet text "Made of 100% petroleum jelly". 

Vilket betyder  "Gjord av 100%  mineralolje-gelé"

(Kärt barn har många namn det kan även kallas för tex bergolja, vit bergsolja, råolja, råbensin, råfotogen, smörjolja (till fordon och maskiner),och exempel på biprodukter gjorda av resterna vid tex oljetillverkning är vaselin, paraffin, vax, polyetenplast.


För att bara nämna ett par saker som sker med huden när man använder mineraloljebaserade produkter är att de täpper till dina porer, de kan ge milier =vita prickar, som små, små vita finnar. De tar även bort hudens fantastiska förmåga att läka sig själv, istället blir du beroende av produkten eftersom huden inte längre kan återfukta/återfetta sig själv.


Tänk på det om du har en produkt som du är beroende av, tex ett cerat, en hudkräm. Eller en produkt där du får "ormskinn" om du inte använder den för jämnan etc. Då är det hög tid att vända på förpackningen och läsa på baksidan.


Mineraloljor används inte bara till kosmetika och hudvårdsprodukter utan även till asfaltstillverkning, symaskinsolja, fotogen mm)  


Mmm låter inte det underbart att smörja in det på din hud? Eller smörja in dina barn med?


Tänk på din makt som konsument, den gör verkligen skillnad! Gå till hälsokosten och pröva en ny produkt eller köp ekologiskt i din vanliga affär! Och framförallt läs på baksidan, läs innehållsförteckningen på allt du köper hem!


Ja, ursäkta, jag skenar iväg men jag blir så förbannad på att människor glömmer bort sin yrkesstolthet, att vara rädda om varann eller humana och istället förblindas av vinstmarginaler så till den milda grad att man börjar sälja vad jag skulle vilja kalla för gift. Är en kräm billig så är den gjord av billiga råvaror.


Tycker du att priserna är för höga i hälsokosten handla ekologiska produkter i mataffären. För det är du och dina närmaste värda!


Ha en trevlig kväll!




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 19 februari 2012 21:58


    Gråingarnas segertåg i hårbotten. Medan jag väntade på att lilla sonen skulle somna passade jag på att massera in en kallpressad ricinolja ihår och hårbotten. Det var kletigt och segt, lite som oljornas svar på långfil... men till slut had...

Av Mia - 4 september 2011 22:05


  För en tid sedan var jag hos en kvinna som hade just den sortens vallört jag letat efter. Jag var överlycklig då jag fått ok att gräva upp några småplantor i utbyte mot en ansiktskräm. Jag tog med småplantorna hem och grävde ner både rotbitar oc...

Av Mia - 20 augusti 2011 12:16

Jag och fyra kollegor gjorde ett besök på Nordens Ark.      Vi åt lunch, brevid Amurtigrarnas hägn. Fantastiskt att se dem så nära inpå. Hade jag inte förstått hur stora de var innan, så förstod jag det definitivt nu!      Tiger, kattdjur...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Ovido - Quiz & Flashcards