Alla inlägg den 17 januari 2010

Av Mia - 17 januari 2010 18:52

     Förmiddagen inleddes med att krossa kardemummakapslar och mortla fröna fint.



Sedan var det dags att baka bullar och i dem användes kardemumman, både i degen och i fyllningen. Om du tycker att dina bullar blir torra, öka smörmängden i degen till 100-150 gr smör och tillsätt ett ägg i degen, det ger underbart saftiga bullar!


  

Sedan gjorde jag lite hallongrottor. Du kan gissa hur svårt det var att få dem att se så här tilltufsat hemmagjorda ut! Men det gick efter lite hårt arbete :-)




  

Efter det hoppade vi in i bilen och körde för att möta upp Max klasskompisar. Idag var det nämligen dags för hans bowlingkalas! Han fyller 9 år imorrn. 11 killar (inkl lillebror) spelade och efter tre serier blev det mat och glass. Efter poängräkningen kunde vi stolt konstatera att på första plats kom Max, på andra plats en klasskompis och på tredje plats kom lillebror! Det blev verkligen ett lyckat kalas och bra stämning rakt igenom!


Nu ska jag baka vidare och göra tårta inför morgondagens kalas med storfamiljen. Det blir ingen motivtårta denna gång, Max ville först ha en kladdkaka men sedan ändrade han sig så nu blir det en mintchokladtårta istället. Den ser jag fram emot att pröva imorrn, jag ska göra den lite amerikansk, du vet med mycket tyngd i och mörk fyllig chokladsmak. Ska klura ut vilket recept jag ska ha som grund... tror det blir en morotskaka (med rapsolja), den blir tung och saftig. Dags att leta i kokböckerna.


Ha en trevlig kväll!

Ovido - Quiz & Flashcards