Alla inlägg den 7 november 2009

Av Mia - 7 november 2009 22:26

  

Torsdagens Spidermantårta...


I torsdag firade vi Lowes födelsedag! "Stora familjen" avbokades snabbt då stora sonen Max blivit sjuk.


Herregud vilken dag det blev idag! Stora sonen insjuknade som sagt med feber i onsdags. På torsdagen ploppade massor av små prickar upp på bålen. Idag har han hundratals stora, fula, ilskna prickar runt ögonen, i öronen hela hårbotten och vidare över hela kroppen och han kan inte ha kläder som sitter åt eller har sömmar som känns, stackars liten!


Idag skulle Lowe ha kalas för sina vänner och dagiskompisar men då många småsyskon inte haft vattkoppor fick vi flytta kalaset hemifrån till en lokal istället. Jag har bakat både laktos och äggfritt samt "vanligt" medans stora sonen har sovit eller vilat. Det blev drömmar, kardemummakakor, kokoskakor till barnen och mjuk pepparkaka med lingon och gallette till de vuxna. En tårta inhandlades, även den med spiderman på.


Jag bakade klart det sista medan maken åkte ner och förberedde i lokalen, innan han åkte hem för att hämta sista lasset bakat och dekorationer. Grannens vattenkoppsresistenta dotter kom in och passade killarna i 30 min medans vi åkte till lokalen och ordnade det sista. Puh! Sedan var det hem och byta kläder på Lowe som skulle vara "eldman" dagen till ära! Om du inte vet vad det är så innebär det att man tar på sig en röd eldöiknande dräkt, en mask med lite flammor på toppen och gör en tuff frisyr och sprayar med lite glittrig spray på både hår och dräkt :-) Han var såå fin, eller cool som han skulle ha sagt!


Maken fick ensam vara värd för 11 barn samt i de flesta fall en tillhörande förälder. Sedan har han och hans vän stått för underhållningen och spelat gitarr och sjungit barnsånger för allihop. Av kommentarer från barn och föräldrar låter det som om det blev ett toppenkalas :-)


En och en halv timme efter kalasets slut kom en lycklig Lowe instudsande genom dörren, med en blinkande leksaksbil i famnen och en helt slutkörd make kom insmygandes. Lowe sa "Det är bara en sak jag tyckte var tråkigt med mitt kalas" - Vad då?  "Att det inte fortsatte till midnatt!" :-)  Maken log trött och damp ner som en blöt höstvante i hallsoffan. Jaja, sonens kommentar var det bästa betyget vi/maken kunde få!


Max har varit ledsen och trött eftersom han inte kunnat sova på sina koppor...Idag kramade jag om honom och pussade honom på huvudet som jag brukar men då blev han så ledsen för det gjorde så ont på prickarna, så nu blir det luftpussar ett par dagar och klapp på nästippen för där är det än så länge prickfritt! Ringde närakuten kl 14 idag, de hade så extremt hög belastning att en läkare inte kunde ringa tillbaka förrns 2130 ikväll! Men nu har vi fått recept på antihistamin för att dämpa hans klåda.


Jag och Max åt en bit av tårtan som blev över. Jag måste bara få säga; vad är industritårtbottnarna gjorda av?? De har en sån onaturlig konsistens, de smakar som en blandning av parfym och seg gammal kemisk rulltårta. Fyllningen som ofta används i färdigbakat, i denna var det en beige kräm med obestämbar smak, smakar som salt smörkräm och ger en varm känsla i munnen, oavsett om kakan just kommit från kylen eller stått framme på fikabordet en halvtimme så känns den "varm" när man får fyllningen i munnen. Oerhört konstigt!


Och när jag tog av "grädden" de hade dekorerat med ovanpå så smakade även den salt smörkräm utan smör?! Jag kan inte komma på en enda naturlig ingrediens som smakar eller uppför sig så! Det innebär att det inte fanns EN ENDA naturlig råvara i den tårtan, skrämmande! Man tror ju att om man ringer till ett konditori och förbokar en tårta så beräknar de att ha färska ingredienser hemma samma dag eller dagen innan för att kunna leverera en färskt tårta men nej nej, inte detta konditori inte! Blä sa sonen och jag, våra tårtbitar åkte snabbt ner i komposten (hmm kanske skulle lämnat in den bland plastförpackningarna på återvinningen istället, för nån jord lär det aldrig bli av den tårtan). Tur att det inte brukar vara kaos på födelsedagarna, då skulle man behöva ta en detoxkur efter varje kalas!


Nej, tacka vet jag torsdagstårtan, saftig och mjuk, generöst fylld med egen blåbärssylt och banangrädde. Gjord på färska helylle-råvaror, smör och grädde och frysta bär. Dinkelmjöl och mald vaniljstång.


Nog om det, nu ska jag ta ett glas vin med maken och jag hoppas på att stora sonen (och vi ) får sova lite inatt.

Ha en toppenkväll, god natt!



Ovido - Quiz & Flashcards