Alla inlägg den 16 november 2009

Av Mia - 16 november 2009 21:19

  

Uppskurna bitar av den enklaste och ljuvligaste vetekakan jag vet, Galette!


I morse när jag gick låste ytterdörren för att åka in till kontoret hörde jag så vackert fågelkvitter! Det var tidigt på morgonen, det regnade, ett lätt behagligt strilregn och det var alldeles mörkt men fågelkvittret lurade mig för en stund att det var vår och inte vinter. Tänk vad lite kvitter sätter igång tankarna! Blev så glad, stoppade ner radion i väskan igen och gick med lätta steg mot veckans första arbetsdag :-)


Jag måste ändå lätta mitt hjärta och säga att jag tycker att det är såå uschligt med det här jädrans mörkret. Idag började lugnet hemma så sent att jag inte kan sätta igång ljuslampan, då lär jag nog få energi som håller mig uppe hela natten! Nej, den får jag ta imorrn istället :-)


Jag tänkte att jag ska ge bort mitt allra bästa vetebrödsrecept, det bakar jag flera gånger om året för det är så himla gott och har så milda fina smaker att det uppskattas av både stora och små. Jag fick receptet av min lillasyster för en sisådär 10 år sedan, för efter att ha ätit den en gång kunde jag kunde aldrig glömma den! Den är både mjuk och knaprig, söt och syrlig! Den måste bakas samma dag som den ska ätas, den blir inte bra av att sparas.


Galette (storlek, lite mindre än en plåt, som en orullad rulltårta)


25 gr jäst (vanlig) (Dela jästen tvärsöver, från övre hörn till nedre hörn= 25gr)

1 dl ljummet vatten.


Lös jästen i vattnet.


100 gr smör

1 msk socker

1 krm salt

Rivet skal av 1 citron (ekologisk och tvättad)


Använd gärna degrokar på elvispen eller en hushållsassistent.

Vispa smält smör med socker, salt, citronskal.


Tillsätt

1 ägg (M)

och sedan 4 dl mjöl.


Blanda/knåda till en blank och fin deg. Låt jäsa i bunken under handduk 45-60 min.

Häll sedan ut på ett bakplåtspapper tryck ut med händerna, fingrarna till en oval platta. Sätt ugnen på 250-275*C.


Bred sedan på rumsvarmt smör, strö över socker och pressa över lite citron (som när du bakar bullar).

Grädda i mitten av ugnen i ca 8 min.


När du tar ut galletten ur ugnen kan du pressa över lite mer citron här och var. Om allt socker smält bort kan du strö över ytterst lite socker till, här och där, så ser det det vackert isigt ut. Låt svalna. Skär upp i trianglar eller rutor. Om du vill kan du servera lite creme fraiche  eller lättvispad grädde till men det är inte nödvändigt alls, den är god som den är!






Ovido - Quiz & Flashcards