Alla inlägg den 12 november 2009

Av Mia - 12 november 2009 21:17

  

Hösten har ett syfte.

Man får tid till reflektion. Jag brukar till exempel summera vad vi har gjort under sommaren och sortera och gå igenom foton och skicka favoriterna till framkallning. Om man letar lite på nätet så kan man hitta gratis framkallning hos många leverantörer nu på hösten, på så vis får man lite mer pengar över till annat roligt nu i kommande julförberedelser.


Nu kan man ju både sätta foton i en fin ram och göra ett litet sommarkollage av fina händelser eller stunder man vill komma ihåg, eller klista in dem i fotoböcker, det blir också en fin present att ge bort. Jag har många favoritbilder från i somras, några är så klart blommor, många är på barnen och maken men en klar favorit är en osig bild, på maken som grillar korv, killarna sitter vid bordet på altanen, på bordet står en liten vas, överfull av mina älsklingsrosor, som på väg att blomma över. Bilden är inte bra alls men när jag ser den känner jag doften av maten, värmen i luften och hur glada och nöjda vi var efter en härlig semesterdag med bad i sjön.




  

På hösten är det på alla sätt tillåtet mysa, boa in sig, tända ljus, hyra en film eller gå på bio. Kanske kura ihop med en filt, en bok och en kopp the i soffan och ha det så där mysigt, som man inte hinner på sommaren för då är det så mycket ute som lockar att man inte har tid att sitta inne.



  


Sen kan man äta goda middagar, baka och prova nya recept på ljuvliga bröd, fixa brunch, bjuda på spontanfika och bara umgås och prata om allt som gör livet till vad det är på gott och ont.

Jag funderar just nu på vad som har sagts under året, om jag har fått några bra ledtrådar på vad "de mina" önskar sig i julklapp. De åren jag har känt mig mest nöjd är de när jag kommit på just de där lilla extra som de inte "vetat" att de velat ha eller uttalat men som de blir så glada för! Det behöver absolut inte vara något märkvärdigt, eller dyrt, bara genomtänkt. Maken klagade på att det inte var någon ordning på hans slipsar, de hängde prydligt på galgar eller låg vikta i garderoben men det blev hela tiden oordning, han provade lite olika lösningar men det blev inte riktigt bra. Det hade jag i bakhuvudet när jag såg en manick som man skruvade fast på garderobsstången. Där hängde man upp slips efter slips och sen kunde han trycka på en knapp så tändes en lampa så kom slipsarna framsnurrandes. Snyggt och praktiskt! Så skulle jag vilja ha mina kläder eller skor presenterade på mornarna ;-)


Idag köpte jag ett så smart klädesplagg, det vet jag en annan som verkligen skulle uppskatta, kan inte säga mer än så...


Idag köpte jag även en "Dagsljuslampa". När jag packade upp den var den ganska stor. Den påminde om ett ansiktssolarium men utan värme och med ett fantastiskt starkt ljus. Den är till för att motverka den trötthet, orkeslöshet och lite deppiga känsla som vi gärna drabbas av när solen försvinner och mörkret tar över för en stund.

Så nu ska jag ordna med egen ljusterapi för familjen, det blir att rita och pyssla framför lampan en stund varje dag.


Prövade den en kort stund idag. Jag och killarna blinkade lite som ljuskänsliga mullvadar först men sedan kändes det riktigt upplyftande i det konstgjorda dagsljuset, den kan bli riktigt bra! Den lyser med en specialgjord lampa på 10,000 lux vilket motsvarar ljuset från en solig dag. Googla på "Dagsljuslampa" så hittar du mer information. (Min lampa inköptes på Ö&B som har fått in ett tillfälligt parti denna vecka. Pris 499:- Säkert inte den bästa men säkert bra nog) Jag återkommer angående lampan lite längre fram när den testats mer.


Ha en toppenkväll!

Ovido - Quiz & Flashcards