Direktlänk till inlägg 5 september 2010

Från slott till koja ;-)

Av Mia - 5 september 2010 21:00

I fredags var vi hos några vänner och åt kycklinggryta och äppelkaka. Det blev så härligt höstigt och det var så gott! Sedan blev det fotbollsmatch och cykeltur hem i mörkret. Från och med denna helg har jag ställt in mig på att det verkligen är höst.


 

Igår inleddes byggprojekt koja! Mellan tre träd började maken dra tunga plankor fram och tillbaka på olika grenar och hit och dit... och till slut blev det "rätt" och vips hade vi stommen till golvet i kojan. Idag fortsatte snickrandet och nu har vi även grunden till staket eller väggar... Vi behöver ha familjeråd så att vi blir överrens, just nu är det två personer för hela väggar och två för vägglöst men med staket...och en för hus, hur nu det går ihop?


Roligt är det i alla fall. Jag och lilleman har börjat fundera på hur linbanan ska byggas så att man kan skicka bullar och saft till kojan. -Utan bullar och saft är det ingen koja! säger Lowe. Förklarade varför ett tunt blått stickgarn i acryl inte är bra att göra linbana med. Lowe protersterade högljutt och sprang in. Efter en liten stund kom han utspringande med ett likadant garn, men i grönt. -Ta det här då!


 

Har plockat omogna äpplen för att koka gelé av och mogna för att göra mos av och plommon. De rosa plommonen är snart mogna.


Igår kom grannen spontant förbi för att överlämna en liten present.

Hon har själv gjort det fina smyckeshänget, hjärtat, på en silversmidesträff. Blev så rörd, det var så fint! Tack!


 

I morse frågade Max om han fick låna min kamera? Javisst! Efter en stund kom han springandes och sken som en sol! -Titta Mamma, jag har tagit en riktig Mattias Klum-bild! Den var jättefin!


Har näsan full med dofter från eteriska oljor. Idag har jag gjort en riktig klassiker Olivolje tvål! Tänkte skära den i kuber och låta den mogna långsamt i källaren, tills den blir som tvålarna man köper vid medelhavet. Denna ska gå att tvätta kläder med också. Det ska bli spännande att se hur den blir!


Gjorde även en ringblommetvål med årets sista ringblommor i. Tvålmassan vart så vacker, full av orangea och gula blomblad och lila lavendelprickar i! Plockade även pepparmynta och timjan till en frisk och uppiggande tvål! Det ska bli intressant att se hur mycket doft den får utan att jag har tillsatt några eteriska oljor.


På min kvällspromenad kunde jag konstatera att det är dags att leta upp reflexerna igen. Men det känns ok. Hösten är nog min favoritårstid, vackra färger, hög luft, sköna halsdukar och varma kängor, varma drycker, vackra naturupplevelser och svamp! Kan det bli bättre?


Idag har vi haft besök av en snyggt färgmatchad körskole-elev samt svärföräldrarna. Trevligt!


Jag bakade muffins i morse och tryckte ner ett halverat plommon i varje muffins. De blev väldigt goda när de svalnat lite och kombinationen söt kaka med ett syrligt ljummet mörkrött plommon i var toppen! Jag är inte helt nöjd med konsistensen på kakan, så när jag bakat en gång till och känner mig helt nöjd lägger jag ut receptet här.


Välkommen höst!



 
 
Mita

Mita

6 september 2010 06:19

det var en händelserik helg!
Vad ska man ha för äpplen till äppelmos?
Jag har ett gammalt träd med röda typ vinteräpplen som fullständigt svämmat över i år och jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dem.

http://rocotopeppers.bloggplatsen.se

Mia

6 september 2010 21:14

Man kan göra mos på alla sorters äpplen.
Om man gör mos på mosiga äpplen blir den klassiskt "mosig, puréig" men om du gör mos på lite hårdare äpplen blir den lite kornigare. Jag tycker att det blir bäst om man har möjlighet att blanda olika äppelsorter, oavsett om man gör mos eller gelé för smaken blir mycket godare och mer nyanserad!

Har du något musteri i närheten? Jag har inte provat själv, (äpplena har inte räckt till) men jag vet många som lämnar in äpplen och får dem mustade för 25:- litern. Det blir gott att dricka som det är eller göra varm äppeldricka av under höst och vinter :-)

Annars kan du baka goda äppelkakor/pajer och frysa in! De håller sig länge.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 19 februari 2012 21:58


    Gråingarnas segertåg i hårbotten. Medan jag väntade på att lilla sonen skulle somna passade jag på att massera in en kallpressad ricinolja ihår och hårbotten. Det var kletigt och segt, lite som oljornas svar på långfil... men till slut had...

Av Mia - 4 september 2011 22:05


  För en tid sedan var jag hos en kvinna som hade just den sortens vallört jag letat efter. Jag var överlycklig då jag fått ok att gräva upp några småplantor i utbyte mot en ansiktskräm. Jag tog med småplantorna hem och grävde ner både rotbitar oc...

Av Mia - 20 augusti 2011 12:16

Jag och fyra kollegor gjorde ett besök på Nordens Ark.      Vi åt lunch, brevid Amurtigrarnas hägn. Fantastiskt att se dem så nära inpå. Hade jag inte förstått hur stora de var innan, så förstod jag det definitivt nu!      Tiger, kattdjur...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Ovido - Quiz & Flashcards