Direktlänk till inlägg 8 september 2010

Egen nyponsoppa

Av Mia - 8 september 2010 22:54

Idag hämtade jag pojkarna i skolan. Vi gick hem och snodde ihop en enkel sockerkaka, plockade ett par äpplen, skar dem i bitar, rullade i socker och kanel och stack ner här och var i formen och vips in i ugnen! Det doftade ljuvligt av vanilj äpple och kanel i hela köket!! 


Strax efter kom mamma och vi bjöd på kokt torskrygg och lax med potatis och äggsås och sockerärtor. Sedan ringde det på dörren, då gick maken på föräldramöte och in kom svärfar och sällskapade oss med  kaffe och äpplig sockerkaka. Jag och mamma åkte iväg och plockade nypon och rönnbär.


Sedan åkte vi iväg och handlade inför morgondagens skolutflykt för båda killarna. Jag körde hem mamma till stan och sedan var det dags att åka hem och packa upp mina naturfynd :-)



Jag plockade nypon, dels för att ha i äppelmos, dels för att torka och göra nyponsoppa på.



Det är inte helt lätt att dela små nypon och skrapa ur alla kärnor och ludd men med en tesked och en matkniv gick det till slut riktigt bra.



Nu får de torka och sedan kan jag koka nyponsoppa på dem. Jag har aldrig gjort egen nyponsoppa så det ska bli kul att pröva.



Jag har stickat på min sjal och det går riktigt bra men efter igår kväll är den så bred att jag inte längre kan använda vanliga stickor, jag måste köpa ett par rundstickor för att kunna fortsätta...


 

Måste visa en bild på den lilla döda geting jag hittade på min laptop häromdagen...



Bilden blev inte så bra men visst ser hon väldigt fridfull ut, med benen vilandes i kors och antennerna nedfällda. Det kändes på något vis som om hon ville bli förevigad och nästan tittade in kameran med sina stora vackra ögon :-)


 

Sedan till något helt annat, köpte en ekologisk tandkräm från Urtekram och såg till min glädje att den matchade tvålpumpen :-) 


Nu ska tandkrämen prövas, sov gott!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 19 februari 2012 21:58


    Gråingarnas segertåg i hårbotten. Medan jag väntade på att lilla sonen skulle somna passade jag på att massera in en kallpressad ricinolja ihår och hårbotten. Det var kletigt och segt, lite som oljornas svar på långfil... men till slut had...

Av Mia - 4 september 2011 22:05


  För en tid sedan var jag hos en kvinna som hade just den sortens vallört jag letat efter. Jag var överlycklig då jag fått ok att gräva upp några småplantor i utbyte mot en ansiktskräm. Jag tog med småplantorna hem och grävde ner både rotbitar oc...

Av Mia - 20 augusti 2011 12:16

Jag och fyra kollegor gjorde ett besök på Nordens Ark.      Vi åt lunch, brevid Amurtigrarnas hägn. Fantastiskt att se dem så nära inpå. Hade jag inte förstått hur stora de var innan, så förstod jag det definitivt nu!      Tiger, kattdjur...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Ovido - Quiz & Flashcards