Direktlänk till inlägg 11 september 2010

Marmeladkokning och gelé

Av Mia - 11 september 2010 22:33

 

Idag har jag kokat 2 sorters plommonmarmelad och saftat 20 liter äpplen i saftmajan. Imorn ska jag fortsätta med att koka gelé av råsaften från saftmajan. Var och handlade en sväng  och hittade världens sötaste små termosar till killarna, precis som vuxentermosar men i miniformat. Nu blir det mycket utflykter i skolan och lite varm choklad värmer gott! Hittade även urläckra handblåsta små glasvaser men jag har inte plats för dem...tror jag. De såg ut som små havstulpaner i tunt, tunt glas. De är kopior på en modell jag sett i inredningstidningar men de var så smäckra!


 


Jag har även gjort en kladd till ett inbjudningskort. Det är vi och några galna släktingar som hittat på alla möjliga omöjliga anledningar till att träffas för att fira något helt oviktigt. Lite kul att bara tänka fritt och helt orealistiskt för att till slut få ihop en röd tråd och ett hållbart koncept. Sen när vi ses blir det alltid trevligt och avspänt. Nu vet jag ju att en del läser denna blogg så mer än så kan jag inte säga :-)


Sist var det engelskt tema och Afternoon Tea. En moster kom i blommig klänning och stor hatt med vackra band och blommor i... jag är ju lite svag för hattar så hatt blir definitivt ett måste denna gång ! Men från en annan del av världen och en annan tidsepok.


Nästa lördag, valdagen, har de "världens längsta" loppis på Hägerstensvägen. Dit ska vi gå och se vad vi kan hitta för kul. Kanske kan det bli någon kul rekvisita till kommande fest. Ett par speciella dörrar vore ju inte helt fel... eller en särskild sorts väggdekoration...


Sedan måste jag berätta om något som gjorde mig så glad! Jag skickade en present till en kvinna i Tyskland. Hon fick en av mina salvor och en speciell tvål som tar bort  matdofter från händerna när man har lagat mat. Och hon blev så nöjd, speciellt med tvålen att hon har skrivit och tackat två gånger :-) Det är vardagslycka för mig!


Ha en trevlig kväll !


 
 
Mita

Mita

18 september 2010 07:15

Flitiga lisa =)
Har du något bra recept på äppelmos som man kan frysa in?

http://rocotopeppers.bloggplatsen.se

Mia

27 september 2010 21:12

Hej! Jag brukar koka mos på 1 kg syrliga äpplen som jag skalar, skivar tunt och lägger i en kastrull. Över det häller jag knappt 2 dl vatten, 1/2 kg socker och pressar över en halv till en hel citron, lite beroende på hur mogna äpplena är. Ju mognare desto mer citron. Sedan får det småkoka på lite mer än medelvärme med regelbunden omrörning tills det blir alldeles vitt och fint.

Ibland tillsätter jag ca 1 tsk riven ingefära under kokningen, då får äppelmoset en liten twist :-) Eller en näve frysta tranbär för frisk smak och vacker färg.

Sedan kan man frysa in moset eller tillsätta 1 krm natriumbensoat i moset och sedan hälla upp på väl rengjorda och "ugnsupphettade" burkar. Lycka till!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 19 februari 2012 21:58


    Gråingarnas segertåg i hårbotten. Medan jag väntade på att lilla sonen skulle somna passade jag på att massera in en kallpressad ricinolja ihår och hårbotten. Det var kletigt och segt, lite som oljornas svar på långfil... men till slut had...

Av Mia - 4 september 2011 22:05


  För en tid sedan var jag hos en kvinna som hade just den sortens vallört jag letat efter. Jag var överlycklig då jag fått ok att gräva upp några småplantor i utbyte mot en ansiktskräm. Jag tog med småplantorna hem och grävde ner både rotbitar oc...

Av Mia - 20 augusti 2011 12:16

Jag och fyra kollegor gjorde ett besök på Nordens Ark.      Vi åt lunch, brevid Amurtigrarnas hägn. Fantastiskt att se dem så nära inpå. Hade jag inte förstått hur stora de var innan, så förstod jag det definitivt nu!      Tiger, kattdjur...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Ovido - Quiz & Flashcards