Direktlänk till inlägg 13 september 2010

Måndag och recept på den enklaste goda lilla plommonkaka

Av Mia - 13 september 2010 21:15

 

Så var det dags för ännu en arbetsvecka...


Pojkarna sover sött, maken är på bandy och jag sitter framför datorn med en rykande kopp örtte samt ett digestivekex med en skiva valnötsost och plommonmarmelad på toppen, ja vad ska jag säga...ibland ler livet :-)


Jag måste dela med mig av ett så enkelt och smidigt recept på en kaka. Nu på hösten kan du lägga plommon på. I vinter kan du lägga konserverade aprikos eller persikohalvor på. Den blir söt, höstig, lite syrlig och något salt av smöret och så avrundas det hela med en nötig touch, voila!


Plommonkaka


Sätt ugnen på 175 grader.

Smörj en springform.


Du behöver:

2 ägg

2 d socker

2,5 dl mjöl (gärna siktat dinkel)

Lite mald vaniljstång, eller vaniljsocker

5-6 mogna plommon

Lite smör

Ca 1/2 dl mandlar (om du tål dem)


Socker och ägg vispas fluffigt.

Tillsätt mjölet och ev lite vanilj.

Häll smeten i formen.

Skölj och dela plommonen, om du delar dem längs med skåran på plommonet så hamnar kärnan platt i ena halvan och kan lättare tas ut. Skåran visar hur kärnan är placerad i frukten. Det tog en sisådär tre år att komma på det :-)


Tryck försiktig ner plommonen i en fin ring i kakan med skalsidan upp.

Tål du mandlar så hacka dem grovt och strössla över kaka och plommon. Lägg en liten bit smör över varje plommon.


Gräddas i nedre delen av ugnen i ca 25-30 min. Prova med sticka så att den inte blir torr. Serveras ljummen eller kall med lite hemjord vaniljsås till eller lättvispad vaniljvisp.


Njut av smaken av plommonlycka! Ha en trevlig kväll!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 19 februari 2012 21:58


    Gråingarnas segertåg i hårbotten. Medan jag väntade på att lilla sonen skulle somna passade jag på att massera in en kallpressad ricinolja ihår och hårbotten. Det var kletigt och segt, lite som oljornas svar på långfil... men till slut had...

Av Mia - 4 september 2011 22:05


  För en tid sedan var jag hos en kvinna som hade just den sortens vallört jag letat efter. Jag var överlycklig då jag fått ok att gräva upp några småplantor i utbyte mot en ansiktskräm. Jag tog med småplantorna hem och grävde ner både rotbitar oc...

Av Mia - 20 augusti 2011 12:16

Jag och fyra kollegor gjorde ett besök på Nordens Ark.      Vi åt lunch, brevid Amurtigrarnas hägn. Fantastiskt att se dem så nära inpå. Hade jag inte förstått hur stora de var innan, så förstod jag det definitivt nu!      Tiger, kattdjur...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Ovido - Quiz & Flashcards