Direktlänk till inlägg 28 september 2010

Hur blev den hemgjorda nyponsoppan??

Av Mia - 28 september 2010 22:12

Ja om just det frågas det och spekuleras det enormt mycket.... :-) Haha!



Det tog ett par veckor innan skalen torkat. Jag provade med att hälla 5 dl vatten i en kastrull och i det hällde jag 1 dl rensade och torkade nypon och lät det småkoka i ca 20 min... det hände just ingenting bortsett från att skalen släppte ifrån sig vacker färg i vattnet.



Men som vi alla av det främsta könet känner till så heter det ju att  "en god kvinna reder sig själv", så när inte nyponsoppan reder sig själv får man ta till med stavmixern och voila! Krämig och fin blev den och vilken vacker färg den fick. Sötade med 4-5 tsk socker, gillar man sött får man söta ännu mer.



Jag åt den varm i skål med en klick grädde. Det vart jättegott och naturligt smak! Nu vet jag hur nyponsoppa smakar på riktigt.  Det som blev kvar hällde jag upp i en stor mugg och lät stå i kylen över natten. Dagen efter hade den tjocknat så då kunde jag spä ut den med ca en decilier vatten. Jag tror att denna hemgjorda nyponsoppa är mer näringsrik än den industritillverkade men framförallt var det roligt och kändes bra att göra den själv! Nästa gång ska jag bjuda barnen och då blir det en hemgjord mandelbiskvi i soppan :-)



Har även prövat att koka soppa på det SVINDYRA nyponpulvret jag köpte i hälsokosten innan jag plockade egna nypon i år. Det köpta pulvret tjocknade inte och fick en hemsk diskvattenfärg. Efter en stund i skålen så skiktade sig soppan och det bildades ett sediment i botten... hmm detta var ett ekologiskt nyponpulver som efter mycket jobb och efterforskning visade sig vara importerat från Chile. Jag rekommenderar därför lokalt växande nypon för bästa soppa och troligtvis näringsinnehåll och naturligtvis för bästa färg och smakupplevelse :-)


Nyponens högtid och skördetid är just nu, så ut och plocka små tunnskaliga ovala nypon. Vill du inte skala och torka så trä upp på ståltråd och forma till något vackert och häng upp på ytterdörren, ett hjärta kanske?


Nu piper timern i köket mitt rödbetsexperiment ska tas ut ur ugnen...spännande! Mer info kommer imorrn!


Ha en trevlig kväll!

 
 
Mita

Mita

1 oktober 2010 08:00

Mmmmm det vattnas i munnen
Ha nu en skön helg med start idag!

http://rocotopeppers.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 19 februari 2012 21:58


    Gråingarnas segertåg i hårbotten. Medan jag väntade på att lilla sonen skulle somna passade jag på att massera in en kallpressad ricinolja ihår och hårbotten. Det var kletigt och segt, lite som oljornas svar på långfil... men till slut had...

Av Mia - 4 september 2011 22:05


  För en tid sedan var jag hos en kvinna som hade just den sortens vallört jag letat efter. Jag var överlycklig då jag fått ok att gräva upp några småplantor i utbyte mot en ansiktskräm. Jag tog med småplantorna hem och grävde ner både rotbitar oc...

Av Mia - 20 augusti 2011 12:16

Jag och fyra kollegor gjorde ett besök på Nordens Ark.      Vi åt lunch, brevid Amurtigrarnas hägn. Fantastiskt att se dem så nära inpå. Hade jag inte förstått hur stora de var innan, så förstod jag det definitivt nu!      Tiger, kattdjur...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Ovido - Quiz & Flashcards