Alla inlägg den 2 oktober 2009

Av Mia - 2 oktober 2009 22:04

  

Igår upptäckte jag att vår fluffiga lilla hamster Trolle har fyllt på sina höstförråd. På toaletten har han fyllt på med frön i en prydlig hög brevid toalettborsten (?) och i garderoben, ute i farstun, han lagt en bit ost och i ettpar gymnastikskor har han lagt ännu mera frön! Jag vet inte hur han tolkar det när han ikväll kommer att gå sin runda och upptäcka att det är tomt hans sina förråd. Han kanske tror att vi har ätit upp dem eller så tror han att någon annan hamster har tagit sig in på hans territorium. När man går in i köket på kvällen och Trolle är ute så kommer han ilande över köksgolvet och sätter sig fint på bakbenen och håller upp tassarna och ber om en liten nöt ur skafferiet eller en bit frukt eller grönt.



Då han blir två år i december och jag vet att han kanske inte har så lång tid kvar (kanske 6-12 mån) så har jag förklarat för barnen att Trolle är pensionär nu och att han börjar bli lite gammal.

Lillsonen undrar när han ska få skägg?





Stora sonen skulle på scoutläger imorrn men hoppade av då hans bästa vän i gruppen bröt armen idag och inte kan delta på lägret. Känns lite tråkigt då han hade sett fram emot detta och vi har packat och planerat idag men samtidigt lite mysigt att få ha honom i trygghet hemma :-)



När man jobbar känns helgerna livsviktiga och lite heliga för familjen, det är ju inte riktigt sunt att det ska vara så men så är det för mig (och många andra såklart!). Tänkte på en kommentar som en av deltagarna i Namibia i tv programmet "Den långa resan" sa, något i stil med  "Här verkar de inte längta till helgen som man gör hemma, här är man tillsammans hela tiden" och just de orden gör lite ont. För det är så jag tycker att det ska vara och det känns verkligen fel att det inte är så.



Jag önskar att jag kunde jobba hemifrån mitt med mina produkter och kunna få ut försörjning på det och på mitt vanliga jobb i stan några dagar i veckan. Jag trivs väldigt bra på mitt kontorsjobb, jag har härliga kollegor i alla kategorier av människor och livsstadier, det är inspirerande och det intresserar mig att vi alla lever så olika liv. Men jag skulle vilja vara mer närvarande kring barnen och få lite mer gjort hemma. Jag är ute efter mer balans mellan tid hemma och tid på kontoret, vi får se vad det leder till, jag jobbar på det. Helst skulle jag bara vara hemma och jobba med mitt men det går inte att försörja sig på det idag.







Imorrn ska det bli dåligt väder, jippie! Då kan vi gå på museum, bio eller annat äventyr av något slag och då kan man göra det med gott samvete! Blir det riktigt ruskväder kan vi ju alltid avsluta med en kopp varm choklad och sitta och titta ut på ösregn, storm och hagel ;-) Eller vad säger du? Ha en jättetrevlig kväll!


Ovido - Quiz & Flashcards