Alla inlägg den 8 oktober 2009

Av Mia - 8 oktober 2009 19:16

     


Idag eftermiddag har vi haft vad jag kallar för en inspirationsdag. Det innebär att man lagar/köper mat man vanligen inte brukar äta, att barnen (eller de vuxna) får duka på sitt finaste sätt, att man äter, myser och tar ett steg bort från det vardagliga. Killarna har bakat stora chokladmuffins (med squash i) och till middag gjorde vi pizza, barnen lade på sin fyllning efter egen fantasi. Sedan har vi haft "hemmabio" och tittat på "Alien svs Monsters" och det var en kul film att titta på, för både stora och små, bra animerat!


När vardagen känns lite enformig eller när barnen eller de vuxna har lite brist på inspiration, en regnig måndag, när lusten inte infaller eller när allt bara känns grått och trist. Då är det perfekt att ta till en inspirationsdag = en dag när allt är tillåtet! Syftet är att höja humöret, kanske komma bort från ekorrhjulskänslan, lyfta fram fantasi och lek och få inspiration! Det kan vara att man åker och badar efter skola/dagis och äter ute. Bjuder hem någon eller några på vardagsmiddag och spelar spel eller hälsar på hos storfamiljen och tillbringar kvällen ihop. Det finns hundra andra sätt att sätta lite guldkant på en vardag och hör och häpna känslan av att lyfta sinnet och bryta vardagsmönstret sitter i även dagen efter! Rekommenderas varmt om du inte redan gör det då och då. 


Nu sitter jag vid datorn en liten stund och killarna har en efter en kommit och satt sig brevid och ritar nu häftiga monster med ljudeffekter till...("Wow kolla vilket mooonster, det här är min monsterbok" "Coolt men jag ritar Bob" "Snygg Bob va?!" "Mamma, hur ser ett monster ut bakifrån?") Härligt med glada inspirerade killar!


  


Idag låg ett speciellt kuvert och väntade i brevlådan, det var ett vykort som jag köpt på nätet. Det är så sött! Brukar aldrig köpa sånt men jag kunde inte låta bli det här. Det är skrivet och postat i England 1914 och hanstilen på baksidan är så vacker! Jag ska göra ett textiltryck av denna och föra över till en kudde. Det får nog bli både av bak och framsidan. Sedan ska kudden få en hedersplats på sängen eller i soffan. Vykortet ska jag sedan rama in och sätta upp på ett ställe där den lilla ängeln kommer till sin rätt!


Igår kväll gjorde jag tvål, det blev en sats Kanel och apelsintvål och en sats Kökstvål. Det doftade lite juligt hemma!Jag måste ta med mig en Kökstvål till jobbet, jag tänker inte på det hemma då jag använder den dagligen men när jag inte har använt den blir jag påmind om att jag luktar mat om händerna! Jag vet inte vad det är med kaffe som tar bort lök och räkdoft men det fungerar. Provade att göra en sats med citron och olika citrusfrukter i för att se om det skulle fungera mot matlukt på händerna men det blev inte alls lika bra, så kökstvålen är fortfarande favoriten :-)


Ikväll ska jag göra marmorerad Äppeltvål. 


Jag är så mätt, så mätt! Herregud, jag tror att jag måste gå lite på Crosstrainern också så att maten sjunker ner annars spricker jag nog ;-) Ha en trevlig kväll!


Ovido - Quiz & Flashcards