Alla inlägg den 4 oktober 2009

Av Mia - 4 oktober 2009 21:05

1 mössa + tre scarfes = 8kr


Mönstret på ena tunikan.


 

Mönstret på den andra tunikan.


   

Mössan, neutral, lite trist. Se längre ner hur den blev omgjord!


Vilken bra helg det blev. Vi var på marknad i regn och ruskvädret i lördags och jag gjorde några fynd! Köpte två färgglada hemgjorda tunikor i blocktryckt tyg till min systerdotter för 20 kr styck! Sedan hittade jag tre scarfes i glada färger, skrynkliga men fina, de betalade jag 6 kr för och slutligen en neutral mössa för 2 kr, aldrig använd!


På kvällen virkade jag en liten kant till mössan och satte i ett sidenband och avslutade med en liten rosett! Jag satte på mig mössan och gick in i vardagsrummet till en storleende make: - Ska du vara med i nåt julspel?  sa han. Jag skrattade och sa -Nej hurså?!

-Nähe, sa maken ännu mer humoristiskt -Ska du vara med i en svamporkester? Nämen du, Mia. Du kan nog ha på dig den där när du åker fram och tillbaka till jobbet, men lova att du aldrig har den på när du ska hämta barnen i skolan, de kommer att skämmas för att deras mamma går omkring  med konstig svampmössa på huvudet.... sedan flinade han lyckligt över sin lustiga kommentar...

-Bara för att du säger så ska jag inte använda någon annan mössa än denna! ;-) 


Idag har jag tränat en stund och sedan varit på gymnastik med minstingen. Sedan blev det middag ute på en jättemysig liten restaurang i närområdet med en annan familj. Natten till idag sov stora sonen över hos en kompis för första gången och det gick bra, vi var beredda på att åka och hämta honom men det behövdes inte, bra, det är bra för självkänslan att våga sova borta.


Har gjort årets sista tvålsats med ringblommor i, nu har de blommat ut och vissnat! Det känns lite vemodigt att sommaren eller ska man säga sensommarvärmen som har hållt i sig så länge, nu definitivt är slut! Skar upp tvålen idag och nu får den mogna i flera veckor innan den kan användas, den blir fint spräcklig av blombladen och doftar ljuvligt av örter och blommor!


Jag önskar att det fanns mer roliga marknader och loppisar i Stockholmsområdet. De finns men fyndchansen är inte såå stor. När vi är hos släkten i Dalarna finns det massor av små lokala loppisar och auktioner där man kan göra bra fynd och hitta ovanliga saker men här är så många så medvetna och sätter priserna tok för högt eller säljer gamla udda rosa porslinsljusstakar, udda glas, ölsejdlar eller dyl och det är så trist! Nej, fram för mer mångfald på loppisborden :-)


För att glädja maken som förhoppningsvis tittar in på min blogg inom den närmsta tiden vill jag avslutningsvis hälsa med en liten bild på min fantastiska skapelse ;-) Mer svampmössor till folket, puss!



     

  

Ovido - Quiz & Flashcards