Alla inlägg den 10 oktober 2009

Av Mia - 10 oktober 2009 19:03

     

Gigantisk Hare                  Badglad fågel i aphuset.


Idag var jag och lyssnade och tittade på underbara bilder när Mattias Klum hade föredrag om Expedition Sverige på Skansen. Det var en bild med en lejonhona som lade sig på rygg framför Mattias under en expedition som var så stark, en enormt fångande bild. Han har verkligen en otrolig känsla för djur och natur. Jag fick en autograf med mig hem till killarna och varsin grod-pin att sätta på jackan som stöd för Svenska Naturskyddsföreningen och deras projekt "Bevara barnens skogar". Gå in på expeditionsverige.se om du vill veta mer eller titta på fina djur och naturbilder eller kanske lägga upp dina egna.


 

Sedan gick jag och min syster ett varv på Skansen, åt lite lunch och mötte upp mamma och strosade hemåt genom stan. Strålande sol och en stad i höstskrud och vi gick längs kajen på Strandvägen och genom Berzeli parken och Kungsträdgården, det var verkligen en perfekt promenaddag.


På vägen hem fick jag ett samtal från maken som just upptäckt att stora sonen fått löss! Usch, vi som trodde att våra killar inte kunde få löss, att de hade fel sorts hår, eftersom de klarat sig genom flera perioder av löss i skolan utan att ha drabbats men så var det alltså inte! Jag köpte ett anti-lus-kit på Apoteket på vägen hem. Hemma behandlade jag båda killarna. Jag ringde in grannfrun och bad om hjälp då hon har tre barn och alla har haft löss. Jag kammade med Apotekets luskam men ingenting fastnade fast jag såg att det satt små prickar på hårstråna. Då kom hon med en specialkam från hälsokosten "Nit Free" heter den och jösses vilken skillnad det var, hon hittade och fick bort allt med den! Sedan fick jag veta att löss inte gillar TeaTree, så synd, jag droppade i lite eterisk olja av teatree i schampot och tvättade killarna med det efter sin hårkur. Nu syns inte ett spår av luselände i håret! Mössorna är på tvätt och sängkläder och handdukar är utbytta, skönt! Om en vecka får jag göra om proceduren igen.


Imorrn blir det nästa barnkalas och då ska jag passa på att måla hemma. Det ska bli skönt att komma igång med lite hemmafixande! Ha en trevlig lördag!

     


Ovido - Quiz & Flashcards