Alla inlägg den 1 augusti 2010

Av Mia - 1 augusti 2010 23:16

Jag min systra och våra glada barn

tog en tur utanför stan.

Körde hyfsat många mil

i vår pigga lilla bil.

Åkte till en ytterst charmig stad

putsad och fin på nästan vartenda fasad!


  

Söderköping är en liten charmig stad!



  

Med mycket vatten runt omkring, dels Göta Kanal, där man kan sitta och titta när båtarna slussar, bara någon meter från sittplatsen och det kan vara mer intressant än du någonsin kan ana ;-)



  

Dels en liten å genom stan...


  

och många, många charmiga gamla hus och byggnader.


Vi åkte "Tuffetåg" genom stan och fick veta att Madicken spelats in där. Vi besökte en marknad och jag köpte ett jättefint, enkelt smycke av en silversmed. Blev så glad att smycket var "Så jag".  Det händer inte så ofta.


Sedan åt vi alldeles för stora glassar på "Glasscaféet" och  senare på kvällen bjöd barnen på uppvisning med imponerande simhopp vid poolen. Jag förevigade "det bästa hoppet" minst 17 gånger :-)


När vi kom hem hade maken och svärfar snickrat ihop en fin spaljé, så nu har klätterrosorna något att slingra sig i.

 

Summa summarum så var det en trevlig tripp!


Igår grävde jag och maken en stenkista för att transportera bort regnvatten från taket. Idag avslutade han projektet medan jag gjorde tvål, det blev 5kg tvål. Tvål med svart lera, vallmotvål och kaffetvål. 


Nu blir det lite avkoppling sedan ska jag nog bygga en liten mur/rabatt, eller fotbollsläktare som barnen säger,  eftersom den kommer att angränsa till deras fotbollsmål!


Sov gott!



Ovido - Quiz & Flashcards