Alla inlägg den 5 augusti 2010

Av Mia - 5 augusti 2010 23:17

I sommar har jag ställt ett stort teracottafat med vatten på altanräcket och med nöje tittat på de allsköns flyg och fjäderfän som har samlats kring "vattenhålet". Maken har protesterat angående placeringen men jag har inte lyssnat på honom utan bemött hans protest med upprörda utläggningar om rekordhet sommar, uttorkade fåglar, insektssvärmar, fruktträdsangrepp och döende bin,frukt- och honungsbrist osv... jag har så att säga dragit det till sin spets...


Men först när maken slutat tvätta bort fågelbajs på räcket varje dag så insåg även JAG hur mycket de skräpar ner! Inte skräpar småfåglarna ner särskilt mycket och bin och flugor skräpar inte ner någonting... men duvorna, DUVORNA de kan de! Jösses, där kan någon med huvudet på skaft klura ut hur man skulle kunna få ut nån form av energiåtervinning av det de rackarna släpper ifrån sig!



Så jag beslöt att fågelbadet skulle flytta ut i trädgården istället! När fatet hade tömts på stenar och vatten fick det stå och torka på räcket. Då kom först en av de två duvorna och strax efter den andra.


Jag tror att det var honan som ställde sig i fatet och demonstrativt låtsasbadade, sedan stirrade hon på mig (som stod i köket med öppna dörrar mot altanen) och så visade hon sitt missnöje och låtsas badade vidare. Jag tänkte att jag nog bara inbillade mig och fortsatte att fota henne och hennes make i godan ro, då fick jag denna blick...


 

Nog ser hon ut att argt snörpa på näbben för att vattnet är borta?


Jag hoppas att de hittar en mer lämplig bad och toalettplats någon annanstans, jag tycker om dem men inte det de lämnar efter sig :-)

Ovido - Quiz & Flashcards