Alla inlägg den 8 augusti 2010

Av Mia - 8 augusti 2010 22:31


Ännu en grå-väders-dag, skönt!


Då kunde vi med gott samvete skura skåpluckorna i köket, skura och tömma alla skåp och rensa ut det som vi inte använt på en sisådär hundra år. En liten spindel hade hunnit bosätta sig i en udda gammal mugg högst upp i ett skåp...och desvärre också hunnit dö. Man kanske borde skåprensa lite oftare...


Tre plastsäckar blev det att ta med till återvinningen! Bara från köket, det är ju så att jag skäms, jag som säger att jag inte köper saker i onödan. Men det är ju inte direkt tre säckar viktiga saker som står och väntar på att köras iväg. Vårt gamla hus måste sucka av lättnad att slippa bära på den onödiga vikten.


När maken och sönerna åkt till badet hann jag tvätta spisen utvändigt och bakom, putsa och olja in köksbord och bänkskivor. Måla klart på gästtoaletten, tömma tidningskorgen på gamla inredningstidningar, vända på de 78 tvålar som står och mognar på skänken i matrummet, ta en paus och ringa till min syster och stämma av -livet -vänner -ekonomi -kärlek -pyssel, ta en kopp kaffe. Sen blev det en powerwalk med stora sonen och avslutningsvis en kopp kaffe och glass hos svärföräldrarna. På det hela taget en effektiv och bra dag!


I våras kände jag lite panik, som så ofta, över att vi har så mycket att göra i veckorna när vi jobbar, går på dagis/ i skolan, tränar, eller hämtar och lämnar, eller storhandlar, träffar vänner, familjetid, partid, egen tid etc att vi inte hinner städa och hålla undan hemma. Jo, vi städar en gång i veckan men det är ju bara att underhålla boendet, att bara dammsuga och torka golv fungerar inte i längden. Man behöver ju ha tid till att tvätta fönster, städa ur skåp och garderober, fixa i trädgården, underhålla tak och fönster, tvätta ur soptunnorna, måla om invändigt, tapetsera, måla utvändigt ja helt enkelt allt annat och när man har fullt upp så läggs ju allt sånt bara på hög och då och då blir det jäkligt jobbigt att ständigt bli påmind om allt vi INTE har gjort!


Men denna sommar har vi med glädje gjort lite måsten, bara för att energin har funnits och bara för att det har känts roligt! Lusten att fixa hemma har infunnit sig :-)


Vi har grävt en stenkista för att ta hand om vattnet från ena stupröret. Och vad härligt det var att göra något tillsammans och inte på varsitt håll! Nu är lillsonen så stor att han klarar sig själv i mångt och mycket och vi kan fixa med saker vid sidan om och ALLA är nöjda. Maken har smidigt kopplat det sista "fria" stupröret till dagvattnet. Nu har den anslutningen och stenkistan satts på prov efter ett par dagar med mängder av regnvatten och det har fungerat toppenbra! Det innebär att vårt hus från och med nu slipper de sista två regnvåta hörnen!


Maken och svärfar snickrade ihop en fin, diskret och luftig spaljé runt altanen.


Vi har gjort en total uppfräschning av köket. Gästtoan är färdigmålad och snart klar, spegeln ska bara fästas ordentligt i väggen istället för att hänga i ett snöre.


2 projekt kvarstår. Städskåpet ska få nya hyllor, istället för den standard 60-tals inredning som är där nu. Mitt Pysselförråd ska rensas ut så att alla tvål och skönhetsprodukter/råvaror får plats i förrådet och inte även i lådor utanför.


Jag firade min arbetsinsats med att beställa Oskar Linnros ljuvlig soulpoppiga skiva "Vilja bli" och en örtbok "Gröna Apoteket". Det är jag väl värd ;-) 


Jag gillar ju både nya och ännu hellre gamla böcker.

Jag vill passa på att tipsa om http://www.kulturbutik.se/ där kan man hitta böcker och musik till bra pris, även www.bokborsen.se (nya och gamla böcker). Där har jag hittat många gamla rariteter som nästan inte går att få tag på idag. Hittar du inte det du söker, lägg in en bevakning så får du ett mail så snart den kommer in och då gäller det att vara snabb för den kommer in i ett exemplar. Missar du det får du vänta till nästa ex kommer in, för in kommer det så småningom, det tar bara lite tid.


Sov så gott!


Ovido - Quiz & Flashcards