Alla inlägg den 7 augusti 2010

Av Mia - 7 augusti 2010 22:05

Idag har det regnat och varit grått och trist = omöjligt att tvätta och hänga tvätten ute men en perfekt dag att ta en tur på stan och göra lite ärenden! Stora sonen följde med, frivilligt, kul!


Är tack och lov ledig en vecka till, lilla sonen ska skolas in på, 6-års, nästa vecka. Det känns spännande och stort och även lite vemodigt. Det går så snabbt från liten till stor!


Jag har letat efter en liten mus till min lilla dator. Så idag var det högsta prio att hitta en. Jag hittade antingen jättestora möss, plastiga möss i grälla färger eller små kutryggiga med midja (?!) på. Nej det var inte vad jag ville ha men så till slut hittade jag en lagom stor mus, visserligen en silverfärgad med en viss amerikansk tecknad mus på, som en skiss men i bra storlek! Stolt visade jag den för maken när jag kom hem. -Kul! Har du köpt en egen mus till barnen?

-Hrmpf! Nej, detta var den enda musen som inte var större än datorn eller så liten att den skulle försvinna om jag lade handen på den.


Prövade den och blev nöjd! Jag är urusel på bärbara datorer med liten inbyggd eländig "musplatta" som man ska orientera sig via! När jag väl har hittat fram dit jag ska och kan börja skriva en text, så glömmer jag kvar det blinkande lilla tecknet nånstans och så vips hamnar texten där istället för just där jag höll på att skriva...Otroligt enerverande när det händer 4-5 ggr på ett inlägg! Men nu har jag min mus och tror att det kan föra mig lite närmare min lilla bärbara. Men så nära som jag är med min gamla, tunga, alldeles för stora och klumpiga stationära älskade dator kan vi aldrig bli :-)


Idag fick jag ett infall att använda vår lergryta. Nu när det är mörkt på kvällarna och temperaturen sakta sjunker triggas min "fyll-förråden-boa-inför-vintern-ät-rejäl-och-varm-mat"-ådra. Sagt och gjort. Jag tog fram lergrytan och lade den i diskhon och fyllde på med varm vatten. Efter 30 min tog jag upp den.


Köttfärs och potatis i lergryta. (Liten gryta för ca 4 pers)


500 gr köttfärs (alt blandfärs, lammfärs etc)

1 tsk salt

nymald peppar


Potatis efter aptit (ca 3 per person)

2 stora gula lökar


Inlagd gurka i skivor.


3 dl grädde

3 msk kinesisk soya

3 tsk fransk senap

1 tsk dragon

1 tsk balsamvinäger

3 vitlöksklyftor

nymald peppar


Skiva potatisen tunt max 3-4 mm.

Stek löken i stekpanna.


Bottna grytan med ett lager lök+potatis. Salta lätt med örtsalt och peppar.

Blanda färsen med salt och peppar och tryck ut över potatisen i formen. Lägg över ett lager inlagd gurka (eller färska tomater, eller champinjoner, färska eller konserverade)

Lägg över resten av löken och potatisen, salta lätt och peppra.

Blanda grädden med soya och kryddor och häll över potatisen.


Lägg locket på och ställ in i nedre delen av ugnen. Sätt ugnen på 200 grader och låt stå 1,5 h. Strö persilja, eller provensalska kryddor över grytan innan servering. Serveras med lingonsylt, inlagd gurka, sallad.


Fy vad det åskar! Nu kopplar jag ner! Ha en trevlig kväll!



Ovido - Quiz & Flashcards