Alla inlägg den 29 augusti 2010

Av Mia - 29 augusti 2010 21:02

Det blev en toppendag och kväll! Jag har sålt och pratat om mina tvålar och fått en förfrågan om att sälja mina produkter i en jättefin hantverksbutik! Är så glad och tacksam för denna dag och för att jag inte gav upp och stannade hemma :-)



Jag älskar att gå på marknad! Om det är en bra marknad! Och även att stå på marknad för ofta finns det möjlighet att gå runt lite grann. Då är det roligt att handla saker som är genuina :-) Jag köpte lite hudvårdsprodukter till mig och till stora sonen, från en kvinna som har underbara produkter. Örtschampot passar perfekt i träningväskan och ansiktsoljan innehåller gurkört som verkar uppstramande, jag är fortfarande ljuvligt mjuk om handryggen efter att ha testat oljan.



Sen köpte jag ett stort nystan melerat ullgarn..bara för att det var så fint och gammeldags!  


Och två rullar otvinnat garn, det var nytt för mig. Jag har redan börjat sticka med detta, det ska bli en V-sjal. Första 10 cm ser man att jag knappt har stickat sen skoltiden men sedan börjar det tack och lov arta sig...lite grann i alla fall! Jag måste åka tillbaka och köpa två nystan till när min sjal är klar, för då har jag ju övat och DÅ kan jag ju sticka :-)


Hon hade även färgglada ullvantar i fina mönster som jag blev väldigt förtjust i men det får bli nästa gång!


 

Sedan blev det 3 kg majskolvar för 100:-

Närodlat, från Riddarholmen. Krispiga, näringsrika och dagsfärska!

Jag kommer ALDRIG någonsin att köpa två färdigkokta och vacuumpackade majkolvar för 30:- i mataffärens grönsaksdisk som jag chockat upptäckte häromdagen. Är det verkligen säljbart? Vem är kunden?

Då har man ju missat hela poängen med grönsaker! Med en veckas liggtid. Hur mycket gift har inte lösts ut ur plasten då? Brr, otäckt!


De vi inte äter upp fryser jag in och när vi ska äta majs lägger jag några kolvar i kallt vatten, låter koka upp och småkoka i 5-6 min sedan är de klara!


Idag fick jag lära mig att varje tråd eller "hår" som sticker upp på en majkolv, (de som ser ut som en liten tofs) får en liten blomma som behöver pollineras. Varje pollinerat strå bildar ett majskorn! Fantastiskt! Så när man äter en majskolv som har kala fläckar utan majskorn beror det på att de stråna inte blev pollinerade. Hur många majskorn finns det på en majskolv? 300-400?

Det är vad jag kallar för ett naturens under! Det är värt att begrunda nästa gång du sätter tänderna i nykokt eller grillad, smörig och saltad majskolv :-)


Imorrn blir det vab igen. Stora sonen hostar så gott som hela tiden och är genomsnuvig, lilla sonen hostade mycket mindre idag men är grönsnuvig. Har gett dem Timjansirap på morgonen och till natten när det är som värst då dämpar det hostan så att de får sova. Värt att prova för både vuxna och små, finns att beställa på Apoteket, säger de att de inte har den så har de fel, be dem leta i beställningssortimentet. Annars kan du koka själv.



Timjansirap

40 g timjan och 7,5 dl vatten som får koka upp och sedan sjuda i 10-15 minuter. Sedan silas timjan bort och dekokten sätt tillbaks på värmen och får sjuda försiktigt utan lock tills det återstår 2,5 dl. Det kan ta ett par timmar. Tillsätt 600 gr (ca 4,5 dl) kvalitativ honung och rör om tills det lösts upp helt. Häll upp det på en mörk och väl rengjord flaska och märk med datum.


OBS! Man ska alltid kontakta och konsultera en läkare när man är sjuk.

Jag känner min familj så pass väl att jag vet när det handlar om en tillfällig hosta eller annan mer avancerad hosta. Denna sirap används med måtta, max 4 ggr per dag under en kort period, max en vecka.


Lite historik, Timjan och dess eteriska oljor, taget från Shenet.se

Timjan hör till de äldsta medicinalväxterna. Eterisk timjanolja ska ha använts av sumererna 4000 f Kr. och inom ayurveda-medicinen i Indien runt år 1000 f. Kr. Troligare är att det var örtolja av timjan men man kan också ha kokat ur växten och samlat upp oljan på ytan. Den första europeiska beskrivningen av oljan är från 1500-talet. Linné hade med den i Pharmacopaea Holmiensis ca 1740.
Både vanlig timjanolja och backtimjanolja utforskades noggrant årtiondena 1880-1920 sedan man upptäckt
hur effektiva de var mot kikhosta. De visade sig vara verksamma på en lång rad bakterier.


Ha en trevlig kväll!

Ovido - Quiz & Flashcards