Alla inlägg den 20 augusti 2010

Av Mia - 20 augusti 2010 22:44

Den här korgen var ett av mina lyckade inköp i Dalarna. Jag är så nöjd med den och ser fram emot att ta med den ut i svampskogen men det kan tidigast bli om tre veckor då jag har en oplanerad helg. Så tills vidare får den agera örtkorg ;-)

Jag har plockat botten full med nässlor och sedan citronmeliss, som syns till höger i korgen.


 

Sen blev det Salvia och Timjan.


 

Sist men inte minst var det Pepparmynta och Isop.

Jag torkar alla örter i drygt en vecka eller tills de är snustorra. Sedan är de redo att läggas i mörka lufttäta burkar i väntan på att användas i hudvårdsprodukter eller téer.


Om du inte har provat att göra ett eget te, så vill jag bara ge ett litet första grundtips. Plocka fina blad från en svartvinbärs buske, lägg dem att torka luftigt utbredda över tex en tidning. Vänd dem dagligen så att de torkar jämnt och inte möglar. När de är så torra att de knastrar är de klara. Då kan du koka upp lite vatten i vattenkokaren, låt svalna något. Lägg några blad, 4-5 st i en tekopp, slå över tevattnet och låt dra ca 4 min. Njut av ljuvlig doft och smak. Tillsätt lite honung eller lite Soyamjölk för en rund sötma.


Så enkelt, så gott och helt naturligt.


Ha en trevlig kväll!


Ovido - Quiz & Flashcards