Direktlänk till inlägg 11 augusti 2010

Idag har jag Anti-vaskat :-)

Av Mia - 11 augusti 2010 22:12

 

Bild tagen i Furuviksparken. För att ge lite Afrika-känsla...


Blir så trött på nonsens och människor med enorma egon och storhetsvansinne, jag råkade snubbla över ännu en artikel om fenomenet "vaskning".


Så jag har idag anti-vaskat för att få ro i tankarna. Jag har köpt olika kort och brevmärken från Vi-skogen, du vet de som planterar träd runt Victoriasjön :-)

Mitt favoritkort är ett av deras klassiska motiv med ett par kupade händer runt lite jord och en liten trädplanta, det är en så ren och talande bild! Titta gärna på http://www.viskogen.se/     Du vet vilken jag menar när du ser den.


Idag var det skolstart för lillebror och det gick bra. Jag tror att en del föräldrar var mer nervösa än en del barn. Jag till exempel. Men även det gick bra. Och till lillebrors stora lycka serverades det pannkaka till lunch just idag, det gör det nämligen bara en gång per år i pojkarnas skola.


Och just bristen på pannkaka fick vår stora son att fundera på att engagera sig i klassrådet förra året. Bara för att få med sig sina klasskompisar att skriva en protest till skolledningen :-) "Mer pannkaka till barnen". Men när han fick höra att man måste prata i rådet varje vecka och kunde missa en del av rasten efter, lät han bli.


När lillebror stolt skulle berätta om sin stora dag var det just detta känsliga ämne, pannkaka, han råkade nämna först..... Det blev ju förstås en stor besvikelse hos storebror på grund av att han fortfarande är ledig, han börjar inte i skolan förrns på måndag...men efter lite mer prat om skolan och att lillebror lärt sig rocka med rockringar så övergick besvikelsen till glädje igen, puh!


Medans stora sonen och maken var på fotboll ikväll ringde min syster och skulle fråga lilla sonen hur första dagen i skolan hade varit? L var lite svårpratad först men efter en kvart ser jag honom liggandes på rygg bland kuddar och stolsdynor på köksgolvet ivrigt gestikulerande och fortfarande pratandes i telefon. Min syster fick en uttömmande rapport om än det ena än det andra, L babblade glatt om vartenda fröken och barn i klassen, pannkakor naturligtvis, att han hjälpt mig att frosta av frysen, lekt hos sin kompis mm mm, till slut avslutades samtalet när det för 5 gången pep i telefonen och varnade för att batteriet snart var slut!


Lite kul är det, jag hade ett liknande samtal med min systerdotter när vi skulle plocka svamp förra året. Hon babblade högt och tydligt om killarna i klassen från det att vi satte foten utanför stugan -genom storskogen- och åter till stugan efter ca 3 timmar! Hon skrämde på kuppen bort vartenda vildsvin, rådjur, hare, älg... och tillstymmelse till vackert-djur-i-skogen-scenario :-D


Efter regn kommer sol, efter pannkaka kommer rockring!

 
 
Mita

Mita

14 augusti 2010 20:34

Flamingo en riktig favorit!

http://rocotopeppers.bloggplatsen.se

Mia

15 augusti 2010 00:05

Ja de är fina! Första gången jag såg flamingos var längs havet vid en resa till Marocko. Jag satt på en kamel, det var hett och sand överallt och plötsligt, som en hägring, kom havet och 100-tals rosa flamingos. Det var storslaget!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 19 februari 2012 21:58


    Gråingarnas segertåg i hårbotten. Medan jag väntade på att lilla sonen skulle somna passade jag på att massera in en kallpressad ricinolja ihår och hårbotten. Det var kletigt och segt, lite som oljornas svar på långfil... men till slut had...

Av Mia - 4 september 2011 22:05


  För en tid sedan var jag hos en kvinna som hade just den sortens vallört jag letat efter. Jag var överlycklig då jag fått ok att gräva upp några småplantor i utbyte mot en ansiktskräm. Jag tog med småplantorna hem och grävde ner både rotbitar oc...

Av Mia - 20 augusti 2011 12:16

Jag och fyra kollegor gjorde ett besök på Nordens Ark.      Vi åt lunch, brevid Amurtigrarnas hägn. Fantastiskt att se dem så nära inpå. Hade jag inte förstått hur stora de var innan, så förstod jag det definitivt nu!      Tiger, kattdjur...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Ovido - Quiz & Flashcards