Direktlänk till inlägg 13 augusti 2010

Dalafolket i Stockholm!

Av Mia - 13 augusti 2010 22:35

Som vi har längtat! Äntligen föll alla bitar på plats och vi fick finbesök från en av makens kusiner med familj.


Vi lånade en minibuss så att vi kunde resa bekvämt under samma tak och hinna prata om allt som hänt sedan vi sågs sist. Det blev en riktig härlig känsla av klassresa med skolan :-) Först fika, sedan toalettkö, prat och bus i bilen, ja du förstår vad jag menar!


Först åkte vi till en annan kusins bageri mitt i stan och det blev stort kramkalas! Desutom jobbade hela familjen den dagen, vilken lyckträff. Vi som bor i Stockholm ses inte ofta så det blev ett kärt återseende.


 



Vi fick en guidad tur i bageriets hjärta. Riktigt roligt att titta på alla enorma bakmaskiner och ugnar. Funderar på att hälsa på igen och vara med och baka upp från 03.30 på morgonen tills butiken öppnar. Bara för att se och känna hur allt går till. Från ax till limpa.


 



Sedan åkte vi vidare till Tekniska muséet och efter ett par timmar var det dags för lite folkvimmel på Hötorget.


 


Och naturligtvis lunch i Hötorgshallen. Sedan bar det vidare till Gamla Stan.


 



Vi gick även till Storkyrkan. Inträde 40 kr per vuxen. Hur kan man ta inträde till en kyrka? Det är inte ok tycker jag. Sedan var vi och tittade på Slottet.


Jag har en förkärlek till fasaddekorationer och mascaroner. Detta är en del av ett mäktigt lejonpar när man gått in genom slottets huvudentré mot Rikssalen.


Vi tog även en fikapaus och åt av det fina nybakade vi fick med oss från bageribesöket. Jag måste säga att de har de godaste, små söta chokladbiskvier jag har ätit. De smakar krämigt, lent men framför allt choklad! Mmm ljuvligt!


 

Sedan blev det en tur till Sofo, Söder och till  "Lisbeth Salanders kvarter"  vidare till Mosebacke och efter det hemfärd med middag på altanen.


Dagen tog slut alldeles för fort! Men vi ses snart igen för nya äventyr...


 
 
hanna

hanna

26 augusti 2010 09:26

heeey jag gillar din blogg!

http://www.metrobloggen.se/hannasegfelt

Mia

26 augusti 2010 21:03

Tack! Bra jobbat med dig och din blogg, du kommer att gå långt!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 19 februari 2012 21:58


    Gråingarnas segertåg i hårbotten. Medan jag väntade på att lilla sonen skulle somna passade jag på att massera in en kallpressad ricinolja ihår och hårbotten. Det var kletigt och segt, lite som oljornas svar på långfil... men till slut had...

Av Mia - 4 september 2011 22:05


  För en tid sedan var jag hos en kvinna som hade just den sortens vallört jag letat efter. Jag var överlycklig då jag fått ok att gräva upp några småplantor i utbyte mot en ansiktskräm. Jag tog med småplantorna hem och grävde ner både rotbitar oc...

Av Mia - 20 augusti 2011 12:16

Jag och fyra kollegor gjorde ett besök på Nordens Ark.      Vi åt lunch, brevid Amurtigrarnas hägn. Fantastiskt att se dem så nära inpå. Hade jag inte förstått hur stora de var innan, så förstod jag det definitivt nu!      Tiger, kattdjur...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Ovido - Quiz & Flashcards