Direktlänk till inlägg 16 augusti 2010

Höstkänsla och kräftpremiär..

Av Mia - 16 augusti 2010 21:23

 

I torsdags hämtade vi en hink kräftor hos "vår" lokala kräftleverantör.

Pojkarna tycker det är så spännande (och lite läskigt) att se dem krypa runt i diskhon. De fick som vanligt skölja vatten över dem och hjälpa till att lägga ner dem i det kokande vattnet i kastrullen. M klarade det galant i år men lilla L behövde lite hjälp att snabbt få ner dem i vattnet.


Vad vore väl en kräftskiva utan dessa klassiker.


När lördagen kom var det dags för årets första traditionsenliga och efterlängtade kräftskiva. Efter att ha legat kallt i kokspadet i ca 2 dygn smakade kräftorna mycket av dill och sälta! Jag är ju galet förtjust i skaldjur av alla slag och årets första kräftor är ju något alldeles speciellt :-)


Den firades med två familjer. Alla bidrog med något till skivan.


 

Sallad, Levain bröd, Nicoise och lite Kantarellröra gjord av läckra knallgula sötdoftande svampar...


 

Spanska, turkiska, svenska signalkräftor och svenska hemkokta kräftor fick pryda varsitt fat. Sedan prövades det fritt bland faten och de två svenska sorterna  vann vårt smaktest.


På Lördag ska vi ha kräftskiva hos oss och med tanke på kommande (o)väder så får vi nog gardera oss med tält...ljusslingor....gummistövlar och ulltröjor!  :-)

Sov gott!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 19 februari 2012 21:58


    Gråingarnas segertåg i hårbotten. Medan jag väntade på att lilla sonen skulle somna passade jag på att massera in en kallpressad ricinolja ihår och hårbotten. Det var kletigt och segt, lite som oljornas svar på långfil... men till slut had...

Av Mia - 4 september 2011 22:05


  För en tid sedan var jag hos en kvinna som hade just den sortens vallört jag letat efter. Jag var överlycklig då jag fått ok att gräva upp några småplantor i utbyte mot en ansiktskräm. Jag tog med småplantorna hem och grävde ner både rotbitar oc...

Av Mia - 20 augusti 2011 12:16

Jag och fyra kollegor gjorde ett besök på Nordens Ark.      Vi åt lunch, brevid Amurtigrarnas hägn. Fantastiskt att se dem så nära inpå. Hade jag inte förstått hur stora de var innan, så förstod jag det definitivt nu!      Tiger, kattdjur...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Av Mia - 20 juli 2011 23:48

Befinner mig i Tyskland idag, igår och förra veckan var det Italien:-) Försöker lägga upp lite bilder men det går inte alls via denna platta. Jaja, jag får lägga upp dem hemifrån sedan. Vi har badat i vackra sjöar i alperna och i Gardasjön, Ital...

Ovido - Quiz & Flashcards