Alla inlägg den 16 september 2009

Av Mia - 16 september 2009 21:13

  


Vad skönt det är med lite miljöombyte. Man tänker i nya banor, laddar batterierna och får en sorts mental avkoppling, bara genom att förflytta sig en liten bit från invanda områden och sysslor. Det gäller arbetsmässigt men framförallt  i det privata.


Ibland är det svårt att få tiden att räcka till. Egen tid, partid, familjetid, tid för vänner och tid för den stora yttre familjen. Det kräver planering och sker inte av sig självt! Det är så lätt att försvinna bort i alla måsten, det ska skjutsas till träningar, kompisar ska hämtas och lämnas, presenter till kalas ska inhandlas och fast det är det 7e kalaset på kort tid så ska presenten kännas så där genuint genomtänkt, personlig och vackert inslagen.

På helgerna när man har möjlighet till heldagsumgänge ska man dela upp sig på olika håll för att täcka upp diverse aktiviteter, träningar och kalas och sedan har man dåligt samvete för att den egna träningen kommer på efterkälken. Det är lätt att bli vilse ibland.


För att få koppla av och ta ledigt en dag eller weekend måste man verkligen inte åka utomlands eller långt bort, bara bort från det invanda i vardagen. Då väcker man sin infödda nyfikenhet och äventyrslust och det är så stimulerande. Negativ stress försvinner och istället fyller man på med ny frisk energi.

Jag har blivit bättre på att ta mig tid för "mina vattenhål" och för familjens. Att åka ut i skogen och plocka svamp och lyssna på naturens ljud och känna alla dofter är för mig en underbar urladdning och påfyllning. Jag kan bli lugn bara vid tanken på senaste svampplocket. En middag med en vän eller syster på stan och prat om livet över en bit mat, det ger mig energi.


Att inte alltid bjuda hem gäster på fika utan att ses i en park eller skog istället känns spännande både för stora och små. Att baka något gott, fylla termosen och ta med en varm filt att sitta på och bara vara, här och nu! Eller så kan man ta med allt och samlas hemma hos vännerna istället. Att packa ner korv och bröd och en påse kol och bjuda in till en enkel lunch i det fria, det är livskvalitet.


Jag är en detaljmänniska och har alltid så höga ambitioner. Ibland blir jag stressad av mina egna tankar kring detaljer som egentligen är totalt oviktiga, då är det skönt att stoppa tankeprocessen och göra något helt annat! Nu har jag dubbeljobbat ett tag och kommer ett göra så månaden ut men sedan ska jag och familjen göra något mysigt, bara för oss. Det ser jag fram emot.


Jag börjar bli bra på att stanna upp och skapa små avkopplande andrum, att vara närvarande här och nu. Det kan vara ett ögonblick, en god lunch, en lunchpromenad vid vattnet, detaljerat prat kring en teckning som sönerna ritat, en vacker blomma, en kopp kaffe, en bra tidning, en bok på tunnelbanan eller att bara njuta av det jag ser. Jag tänker på det som "Mynta" skrev "att tänka i bilder". Precis det är hemligheten. Jag ser till att samla på mig en eller flera bilder under dagen där jag stannat upp och njutit av stunden. Jag satt med lilla sonen i famnen ikväll och han vara bara tyst men satt och mös, och det gjorde jag med, det var mysigt att ses igen, det blir min sista fina bild för idag. Att se och tänka i bilder är en gåva. Sedan spelar det ingen roll om de finns på papper eller i minnet... effekten är densamma.


  





Av Mia - 16 september 2009 20:32

 

Vi fick ett isblock och en väska med verktyg.


  

Efter en enkel skiss var det dags att ta tag i stämjärnet...


  

Voila!Efter 60 min såg isblocket ut så här.


  

Amnesty's logotype. Ett ljus med taggtråd runt.


    


Då är man hemma igen. Har haft två jättebra men långa och intensiva dagar. Idag hade vi en aktivitet på fm och den bestod av att vi i grupp skulle skulptera ett isblock på 60 min. Det var jätteroligt, det gör jag gärna igen! Det var som att skära i en blandning av trä och smör. Funderar på hur stort isblock man kan göra i frysen i källaren?  Mitt team gjorde Amnesty's logga, det brinnande ljuset med taggtråd runt. Vi fick pris för bästa skulptur :-)


Kollegan i spökrummet märkte av spökdamens närvaro genom att garderobsdörren öppnades samt att han inte kunde stänga av tv:n. Men "det var allt" tyckte han och gick och lade sig med tv:n på, själv hade jag flytt!




Ovido - Quiz & Flashcards