Alla inlägg den 9 september 2009

Av Mia - 9 september 2009 23:39

    

När jag ändå skriver om smaker och kryddor. Jag har gjort ett väldigt enkelt örtsalt som jag gärna delar med mig av. Plocka fina kvistar av dina favoritörter, tex citrontimjan, oregano och rosmarin. En liten bukett räcker, lägg i mixer tillsammans med lite god olivolja eller en neutral olja och mixa till ganska så fin konsistens. Häll kryddröran i en skål och häll över lite gott salt, jag brukar ta en mellanfin sort av Himalaya salt, rör tills saltet är jämnt färgat av örterna.


Oljan är till för att binda ihop örterna med saltet. Saltet blir vackert örtgrönt.


Låt torka luftigt på bricka i några dagar och häll sedan upp på burk. Voila!

Gott till pasta, ägg, mozzarella, tomater, bruschetta mm mm.

Av Mia - 9 september 2009 23:09

  

Idag bakade jag en sockerkaka med lavendelsocker. Den blev bra och den gick även hem hos mina största inneboende mat och bak kritiker. Så jag blev nöjd :-)


Har du blommande lavendel kvar vill jag bara tipsa om att göra eget lavendelsocker! Då har du lite sommar på burk även när höstlöven singlar ner utanför fönstren. Det går även att använda torkad lavendel men det blir inte alls lika smakrikt.


Lavendelsocker:

Plocka ca 10 lavendelblommor (utan stjälk) lägg i mixern med ca 0,5 dl råsocker eller rörsocker, mixa fint. Blanda med 2-3 dl vanligt vitt strösocker och lägg på fat att torka i sol. Det blir ett hårt skal på sockret men det har du sönder med en gaffel och rör om en gång om dagen tills det är torrt och doftar lite örtigt. Flytta över till lufttät burk när det är helt torrt. Med tiden tappar lavendeln sin underbara lilablå färg men smaken består ett tag till.


Gör en lavendelsockerkaka av :

2 ägg, 1 dl lavendelsocker och 1 dl neutralt socker, vispas fluffigt.


Mixa 1 msk hel mandel, 1 msk hela hasselnötter och 1 krm hela kardemummakärnor och blanda sedan med 2,75 dl mjöl, 1,5 tsk bakpulver. Häll detta i äggblandningen och tillsätt 1 dl mjölk. Häll i smörad sockerkaksform.


Gräddas i 175* ugn i ca 30 min.


Vill du kan du ringla lite glasyr över kakan. Blanda ca 2 dl florsocker med lite vatten och en droppe röd+ blå hushållsfärg för en fin lavendelblå färg.

Ovido - Quiz & Flashcards